اصول طراحي لندينگ پيج

طراجي وب و پورتال

اصول طراحي لندينگ پيج

لندينگ پيج (Landing Page) يا صفحه فرود همان صفحاتي هستند كه كاربران و بازديدكنندگان را نسبت به خريد يك محصول و يا خدمات ترغيب مي‌كنند. اما طراحي لندينگ پيج بايد به چه صورتي باشد تا كاربر نسبت به بازديد از صفحه و يا امتحان كردن محصولات و پيشنهادات آن ترغيب شود؟ طراحي صفحه فرود نقش مهمي را در موفقيت و ديده شدن كمپين‌هاي بازاريابي ديجيتالي ايفا مي‌كند و به همين دليل بايد به صورت حرفه‌اي و اصولي طراحي شود. اگر صفحه فرود شما نتواند توجه كاربران را به خود جلب كند، عملا تمامي تلاش‌هاي بازاريابي آنلاين شما بي ثمر خواهد بود و هيچ بازدهي مثبتي براي كسب و كارتان به دنبال نخواهد داشت.

سفارش طراحي سايت فروشگاهي در وبكده

به همين دليل است كه امروزه اكثر مشاغل، بخش عمده‌اي از توجه خود را بر بازاريابي ديجيتال و طراحي لندينگ پيج معطوف كرده‌اند تا از طريق آن بتوانند به طيف گسترده‌اي از مشتريان بالقوه دسترسي پيدا كنند. در ادامه اين مطلب ماهيت و كارايي دقيق صفحه فرود را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و شما را با اصول طراحي لندينگ پيچ حرفه اي آشنا خواهيم كرد. با ما همراه باشيد.

لندينگ پيج چيست و چه كارايي دارد؟

لندينگ پيج يا صفحه فرود يك صفحه مستقل است كه به طور ويژه براي تبليغات و يا كمپين‌هاي بازاريابي ديجيتالي طراحي و ساخته مي‌شود. لندينگ پيج‌ها در واقع همان صفحات تبليغاتي هستند كه كاربر در هنگام كليك بر روي يك لينك در ايميل و يا تبليغي در گوگل، اصطلاحا در آنها فرود مي‌آيد. حتما تا كنون برايتان پيش آمده است كه در هنگام بازديد از يك وب سايت، تبليغات كوچكي در كنار صفحه برايتان نمايش داده ‌شوند و شما را نسبت به بازديد از آن تبليغ ترغيب كنند. زماني كه بر روي تبليغ مورد نظر كليك مي‌كنيد، صفحه‌اي با عناوين جذاب و آفرهاي ويژه براي شما نمايش داده مي‌شود كه در واقع همان لندينگ پيج است. صفحات فرود با اهدافي همچون بازاريابي و فروش محصولات طراحي مي‌شوند و به كسب و كارها كمك مي‌كنند تا استراتژي‌هاي بازاريابي موثري را جهت معرفي و ارتقاي خدمات خود توسعه دهند.

طراحي لندينگ پيج بايد به قدري بي نقص و جذاب باشد تا بتواند بين 3 الي 5 ثانيه توجه كاربران را به خود جلب كند و آنان را نسبت به بازديد از صفحات وب سايت و محصولات ترغيب نمايد. كسب و كارها با اهداف مختلفي همچون معرفي خود به كاربران، تبليغات و فروش، برقراي ارتباط با كاربر از طريق دريافت اطلاعاتي همچون آدرس ايميل يا شماره تماس اقدام به طراحي صفحه فرود مي‌كنند. با اين حال اهميتي ندارد كه هدف شما از طراحي لندينگ پيج چيست؛ آنچه كه اهميت دارد اين است كه صفحه فرود خود را به صورت حرفه‌اي و استاندارد طراحي نماييد تا در نهايت بتوانيد به اهداف خود دست پيدا كنيد.

اصول طراحي لندينگ پيج استاندارد

براي طراحي لندينگ پيج استاندارد بايد به برخي فاكتورها و قوانين مربوط به طراحي بصري توجه داشته باشيد تا بتوانيد صفحه فرود خود را به صورت حرفه‌اي طراحي كنيد. در اين بخش اصول طراحي لندينگ پيج استاندارد و حرفه‌اي را به شما آموزش مي‌دهيم تا با اجراي دقيق آنها بتوانيد يك Landing Page جذاب و كاربرپسند طراحي كنيد. اصول و نكاتي كه در هنگام طراحي صفحه فرود بايد به آنها توجه داشته باشيد شامل:

ايجاد طرح كلي و تعيين اهداف

اولين قدم براي طراحي لندينگ پيج استاندارد اين است كه ابتدا يك طرح و چارچوب كلي براي صفحه فرود خود ايجاد كنيد و سپس اهداف اصلي خود از طراحي صفحه فرود را تعيين نماييد. يعني شما در ابتدا بايد تعيين كنيد كه دقيقا براي دستيابي به چه هدفي مي‌خواهيد لندينگ پيج بسازيد و موضوع اصلي لندينگ پيج شما چيست. همانطور كه در بخش قبلي اشاره كرديم، هدف از طراحي لندينگ پيج معمولا «تبليغات و فروش»، «برقراري ارتباط با كاربر» و يا «راهنمايي كاربر به صورت قدم به قدم جهت گشت و گذار در وب سايت» است كه هر يك از آنها به شيوه خاصي طراحي مي‌شوند.

لندينگ پيج تبليغات و فروش شامل مشخصات مربوط به محصولات و خدمات است كه با ارائه اطلاعات كافي، كاربر را ترغيب به خريد و افزودن محصول به سبد خريد مي‌كند.

لندينگ پيج ارتباط با كاربر معمولا از طريق ارائه پيشنهادات جذاب همچون تخفيفات ويژه، كاربر را ترغيب مي‌كند تا با پر كردن فرم‌هاي آنلاين و درج اطلاعاتي همچون نام و نام خانوداگي، آدرس ايميل و يا شماره تلفن همراه به باشگاه مشتريان بپيوندد. بدين ترتيب پس ازمدتي به اطلاعات طيف گسترده‌اي از كاربران بالقوه دسترسي داريد كه با ارسال خبرنامه و يا آفرهاي ويژه مي‌توانيد آنها را به مشتريان وفادار و دائمي خود تبديل كنيد.

لندينگ راهنمايي كاربر به صورت قدم به قدم نيز با هدف ترغيب كاربر به گشت و گذار در وب سايت طراحي مي‌شود و از طريق آن ميزان ترافيك صفحه افزايش پيدا خواهد كرد. اين روش به عنوان يكي از موثرترين روش‌هاي بازاريابي ديجيتال شناخته مي‌شود و تاثير بسزايي در افزايش ميزان بازديد و رشد فروش كسب كارهاي آنلاين خواهد شد.

توليد محتواي جذاب

توليد محتوا جذاب به عنوان مهم‌ترين مرحله طراحي لندينگ پيج در نظر گرفته مي‌شود كه نقش مهمي را در ترغيب كاربران نسبت به بازديد از صفحه مورد نظر ايفا مي‌كند. زماني كه محتوا و عنوان اصلي landing page خاص و جذاب باشد، كاربر مشتاق به خواندن ادامه مطلب و بازديد كامل از صفحه مي‌شود. اما اگر محتواي شما كليشه‌اي و مصنوعي باشد، قطعا درصد كمي از كاربران مشتاق مي‌شوند تا ادامه آن را بخوانند و يا محصولات ارائه شده را امتحان كنند. بنابراين توليد محتواي جذاب مي‌تواند كاربر را نسبت به بازديد از صفحه و گشت و گذار در آن ترغيب نمايد. محتواهاي لندينگ پيج از چندين بخش تشكيل شده‌اند كه هريك از آنها نقش مهمي را در جلب توجه كاربران بر عهده دارند. عناصر اصلي محتواهاي مورد نياز براي طراحي صفحه فرود شامل:

عنوان اصلي

عنوان اصلي، اولين متن و يا تيتري است كه بازديدكنندگان يك صفحه مي‌بينند و در واقع اولين فرصت شما جهت تاثيرگذاري و افزايش نرخ تبديل آنها به مشتري است. بنابراين بايد عنوان اصلي خود را طوري بنويسيد كه مهم‌ترين مزيت محصول و يا خدمات شما را بيان كند و به بازديدكنندگان بگويد كه با مراجعه به صفحه شما چه چيزي بدست مي‌آورند. عنوان اصلي در واقع هدف لندينگ پيج را بيان مي‌كند و در بالاترين قسمت صفحه قرار مي‌گيرد. اين عنوان بايد طوري نوشته شود كه كاربر را نسبت به بازديد و خواندن ادامه مطالب شما ترغيب كند؛ درست مانند يك تيتر خبري جنجالي كه با خواندن آن مشتاق مي‌شويد حتما ادامه خبر را مطالعه كنيد.

 

عنوان فرعي

عنوان فرعي يا زير عنوان براي توضيحات بيشتر عنوان اصلي نوشته مي‌شود تا اطلاعات بيشتري را درباره آن به كاربر انتقال دهند. عنوان فرعي با فونت كوچك‌تر و بعد از عنوان اصلي قرار مي‌گيرد و يك متن توضيحي كوتاه و چند قسمتي است كه بايد آن را با زبان ساده و دوستانه بنويسيد تا كاربران را با خود همراه سازيد و اطلاعات مورد نياز را نيز در اختيار آنها قرار دهيد. اگر لندينگ پيج شما با هدف فروش طراحي شده باشد بهتر است در عنوان فرعي خود مخاطب را تشويق كنيد تا سريعا محصول مورد نظر را خريداري كند و فرصت را از دست ندهد. بنابراين در اين قسمت بايد سعي كنيد كاربر را در صفحه نگه داريد و او را نسبت به خريد و يا بازديد از صفحه تشويق كنيد.

دكمه فراخوان يا CTA

دكمه CTA (Call To Action) گزينه‌اي است كه كاربر پس از كسب اطلاعات مورد نياز و بازديد از لندينگ پيج، جهت خريد و يا بازديد از ديگر صفحات وب سايت شما بر روي آن كليك مي‌كند. اين گزينه معمولا كاربر را به خريد، ثبت نام، درخواست مشاوره و غيره تشويق مي‌كند. براي نوشتن CTA سعي كنيد از كلمات و يا عبارات كوتاه و خاص استفاده كنيد. عباراتي همچون «جهت كسب اطلاعات بيشتر كليك كنيد» و يا «ادامه مطلب» جملاتي هستند كه در تمامي لندينگ پيج‌ها استفاده مي‌شوند و تاثير چنداني بر كاربران ندارند. به عنوان مثال عبارت «افزودن به سبد خريد» براي لندينگ‌هايي كه با هدف فروش طراحي شده‌اند به عنوان تيتر CTA مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه نمونه آن را در وب سايت‌هاي معروفي همچون ديجي كالا جهت ثبت سفارش محصول مشاهده كرده‌ايم. براي طراحي دكمه CTA سعي كنيد آن را در ابعاد بزرگ و با رنگ‌هاي شاخصي همچون قرمز و يا نارنجي در صفحه قرار دهيد تا توجه مخاطب را به آن جلب نماييد. زماني كه كاربر بر دكمه CTA كليك كند يعني طراحي لندينگ پيج شما با موفقيت انجام شده و به هدف خود يعني جلب توجه كاربر دست پيدا كرده‌ايد. اما اين همه ماجرا نيست و موفقيت طراحي صفحه فرود به فاكتورهاي مهم ديگري نيز بستگي دارد.

طراحي ساده و چيدمان لندينگ پيج

نحوه چيدمان و ترتيب قرار گرفتن مطالب نيز يكي ديگر از اصول طراحي لندينگ پيج است كه در واقع شكل ظاهري و جذابيت بصري صفحه فرود شما را تشكيل مي‌دهد. طراحي يك لندينگ خوب بايد مينيماليست و جذاب باشد و اطلاعات مورد نياز كاربران را به صورت مستقيم و شفاف در اختيار آنان قرار دهد. بنابراين سعي كنيد لندينگ پيج خود را در كمال سادگي طراحي كنيد و از بكار بردن عناصر بصري غيرضروري پرهيز نماييد و به جاي آن از فضاي سفيد براي تاثيرگذاري بيشتر استفاده كنيد. نحوه چيدمان لندينگ پيج بدين صورت است كه ابتدا بايد عنوان اصلي خود را با فونت بزرگ در بالاي صفحه بنويسيد و در پايين آن نيز عنوان فرعي يا زيرعنوان كه مي‌تواند متن، عكس و يا ويديو باشد را قرار دهيد. اگر عنوان فرعي شما متن است بايد آن را با فونتي كوچك‌تر از عنوان اصلي بنويسيد و از نوشتن جملات طولاني پرهيز كنيد. به جاي آن سعي كنيد جملات را كوتاه‌تر بنويسيد و آنها به صورت تكه تكه در صفحه فرود خود قرار دهيد. چيدمان و طراحي لندينگ پيج بايد به گونه‌اي باشد كه كاربران در همان ابتداي ورود به صفحه و با خواندن عنوان اصلي، متوجه شوند كه به چه دليلي در اين صفحه قرار دارند و يا شما چه پيشنهاد شگفت انگيزي براي آنان داريد.

انتخاب رنگ هاي مناسب

پس از توليد محتواي جذاب و چيدمان صحيح عناوين و اطلاعات مورد نياز، انتخاب رنگ‌هاي مناسب يكي ديگر از مراحل مهم و تاثيرگذار در فرآيند طراحي لندينگ پيج است. اگر رنگ زمينه، گزينه‌هاي فرعي و عناوين شما با يكديگر هماهنگي نداشته باشند، كاربران به سرعت متوجه اين عدم هماهنگي مي‌شوند و به احتمال زياد صفحه شما را ترك مي‌كنند. به عنوان مثال اگر در صفحه فرود خود فقط از رنگ‌هاي تيره همچون مشكي، بنفش، قهوه‌اي و يا سورمه‌اي استفاده كنيد، صفحه شما هيچ جذابيتي براي كاربران نخواهد داشت و حتي خواندن مطالب و اطلاعات ارائه شده نيز به دليل انتخاب رنگ‌هاي نامناسب براي آنان دشوار خواهد بود. بنابراين سعي كنيد از تركيب رنگ‌هاي روشن و تيره در لندينگ پيج خود استفاده كنيد تا مخاطبان به راحتي بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند. از طرفي ديگر نيز در هنگام انتخاب رنگ بايد به برخي فاكتورهاي مهم همچون گروه سني مخاطبان و حوزه كاري خود نيز توجه داشته باشيد تا بتوانيد از بهترين رنگ‌ها براي طراحي صفحه فرود خود استفاده نماييد. توجه به اصول روانشناسي رنگ‌ها نيز در اين فرآيند كمك بسياري به شما خواهد كرد.

استفاده از تصاوير جذاب

عكس‌ها و تصاوير جذاب و مرتبط مي‌توانند ميزان تعامل و مشاركت كاربران با لندينگ پيج را افزايش دهند و توجه آنان را به پيشنهادات شما جلب نمايند. طيف گسترده‌اي از كاربران با توجه به عناصر بصري بكار رفته در يك صفحه، ارتباط موثرتري با آن برقرار خواهند كرد و اطلاعات مهمي را از آنها دريافت مي‌كنند. استفاده از تصاوير مرتبط، اطلاعات بيشتري را به مخاطب منتقل مي‌كند و آنها را نسبت به مشاركت و يا خريد از شما ترغيب خواهند كرد. بنابراين اگر لندينگ پيج خود را با هدف تبليغات و فروش كالا طراحي كرده‌ايد، بايد از محصولات و خدمات خود عكس‌هاي باكيفيت و جذابي ارائه دهيد تا كاربر با ديدن اين تصاوير نسبت به خريد آنها ترغيب شود.

بهينه سازي براي موبايل

امروزه بيش از 49 درصد از كاربران براي وبگردي از موبايل خود استفاده مي‌كنند؛ به همين جهت بايد لندينگ پيج خود را به صورت ريسپانسيو (Responsive) طراحي كنيد تا در هر دستگاهي از جمله موبايل، رايانه شخصي و يا تبلت به خوبي نمايش داده شود و سرعت بارگذاري اطلاعات در آن نيز بالا باشد تا كاربر به راحتي و با هر دستگاهي بتواند از صفحه شما بازديد كند. بنابراين پس از طراحي لندينگ پيج خود حتما نوع نمايش آن در دستگاه‌هاي مختلف را بررسي كنيد تا مطمئن شويد كه كه نحوه چيدمان و نمايش تصاوير آن به صورت استاندارد است يا خير.

استفاده از المان هاي مرتبط

در كنار استفاده از تصاوير جذاب، به كار بردن المان‌هاي مرتبط نيز تاثير بسزايي در جلب توجه كاربران و ترغيب آنها نسبت به بازديد از صفحه دارد. به عنوان مثال اگر لندينگ پيج شما با هدف فروش و ارائه تخفيفات مناسبتي همچون يلدا، عيد نوروز، كريسمس، جمعه سياه و غيره طراحي شده باشد، استفاده از نمادهاي مناسبتي همچون سبزه عيد، سفره هفت سين، انار، درخت كاج و مواردي از اين قبيل، موجب مي‌شود تا كاربر بسيار راحت‌تر بتواند با صفحه فرود شما ارتباط برقرار كند و نسبت به بازديد و يا خريد از محصولات ترغيب شود.

جمع بندي

لندينگ پيج يا صفحه فرود يك صفحه مستقل و مجزا از وب سايت است كه با هدف تبليغات و توسعه كمپين‌هاي بازاريابي ديجيتالي ايجاد مي‌شود. طراحي لندينگ پيج داراي اصول و قواعد خاصي است كه در هنگام طراحي بايد به آنها توجه داشته باشيد تا بتوانيد كاربر را نسبت به بازديد از آن ترغيب نماييد. رعايت قوانيني همچون چيدمان اصولي، توليد محتواي حرفه‌اي، نوشتن تيترهاي جذاب، استفاده از رنگ‌هاي مناسب و تصاوير مرتبط از جمله اصول طراحي لندينگ پيج حرفه اي به شمار مي‌روند. با رعايت اين اصول مي‌توانيد يك لندينگ پيج استاندارد طراحي كنيد و به واسطه آن كسب و كار خود را به طيف گسترده‌اي از كاربران معرفي نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.