تفاوت لوگو و آرم

طراجي وب و پورتال

تفاوت لوگو و آرم

در دنیای گرافیک و طراحی، دو مفهوم لوگو و آرم عموما با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند و بسیاری از افراد نیز آنها را به جای هم بکار می‌برند؛ در صورتی که لوگو و آرم دارای تفاوت‌های جزئی اما مهمی هستند که آنها را به طور کامل از یکدیگر متمایز می‌سازند. به نظر شما تفاوت لوگو و آرم چیست و چگونه می‌توانیم آنها را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ اکثر افراد معمولا هر طرحی که برای نمایش بصری یک برند طراحی شود را لوگو در نظر می‌گیرند و گاهی به آن آرم یا نشانه تجاری نیز می‌گویند. در حالی که تفاوت بین لوگو، آرم و نشانه از منظر فنی و تخصصی کاملا مشهود و واضح است؛ اما تنها در صورتی که با مفهوم هریک از آنها به صورت کامل آشنایی داشته باشید، قادر به تشخیص وجوه تمایز میان این سه مفهوم اساسی در دنیای طراحی خواهید بود. پیش از مطالعه ادامه این مطلب سعی کنید ابتدا به این سوال که تفاوت بین لوگو و آرم چیست؟ پاسخ دهید و تفاوت‌ میان آنها را از دیدگاه خودتان یادداشت نمایید و سپس این مطلب از آرمکده را به دقت بخوانید تا بتوانید به صورت دقیق تفاوت لوگو و آرم را درک کنید. با ما همراه باشید.
لوگو چیست و چه مزایایی دارد؟
عموم مردم لوگو را به عنوان یک «کلمه، نماد و یا ترکیبی از هر دو جهت نشان دادن یک شرکت، برند و یا رویداد» در نظر می‌گیرند. با این حال اگر کلمه Logo را در دیکشنری جستجو کنید، شما را به کلمه لوگوتایپ - Logotype ارجاع می‌دهد که از نظر فنی و تخصصی تنها می‌تواند یک کلمه و یا حروف اول نام یک برند باشد. این تعریف به طور دقیق برای برندهایی همچون کوکاکولا، سامسونگ، آی‌بی‌ام و آمازون که لوگوی خود را به صورت لوگوتایپ (لوگوی مبتنی بر متن) طراحی کرده‌اند کاملا صدق می‌کند.

 
.با این حال، لوگو علاوه بر سبک نوشتاری می‌تواند نمادی متشکل از تصاویر و رنگ‌های خاص نیز باشد که به شناسایی یک برند توسط مخاطبان کمک کرده و در واقع هویت بصری آن در نظر گرفته می‌شود. انواع مختلف لوگوها در اشکال و اندازه‌های گوناگون وجود دارند که از لوگوتایپ‌های متنی ساده تا علائم لوگوی انتزاعی را شامل می‌شوند. یک لوگو به طور کلی با عناصری همچون تایپوگرافی، رنگ، یک جمله خاص (به عنوان مثال شعار برند) وعناصر استاتیک یا پویا طراحی می‌شود که استفاده از هر عنصر به تنهایی و یا به صورت ترکیبی یک سبک خاص از خلق هویت بصری را ایجاد خواهد کرد.
کارکرد اصلی لوگو «کمک به شناسایی برندها» است اما این نشان بصری دارای کارکردهای دیگری نیز هست که از اصلی‌ترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
  • اایجاد هویت بری برند
  • شکل گیری تصویر ذهنی مثبت و برداشت اولیه موثر از برند
  • معرفی حرفه‌ای برند به مخاطبان هدف
  • ایجاد تمایز از رقبا
  • ارتقا و تقویت برند
  • شخصیت سازی برای برند
  • جلب توجه و اعتماد مخاطبان
  • کمک به برقراری ارتباط موثر با مخاطبان
آرم چیست و چه تاثیری بر ارتقای یک برند دارد؟
آرم یا نماد به نوعی زیرمجموعه لوگو در نظر گرفته می‌شود که دارای تفاوت‌های جزئی با آن است که در امر طراحی موجب ایجاد تمایز میان سبک‌های مختلف می‌شود. پیش از پرداختن به تعریف دقیق آرم، برای درک بهتر مفهوم آن باید هزاران سال گذشته بازگردیم؛ زمانی که انسان‌ها از تصاویر برای بیان مفاهیم و برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که هیروگلیف مصری یک زبان باستانی است که تماما از نمادها و آرم‌های کوچک برای نمایش کلمات یا ایده‌های مختلف تشکیل شده است. در غارهای قدیمی نیز نمادهای تصویری ساده‌ای بر روی دیوارها حک شده است که هزاران سال قدمت دارند و معمولا جثه حیوانات، صحنه‌ای از شکار و مواردی از این قبیل را به تصویر کشیده‌اند.
در دنیای امروز، نمادها و آرم‌ها تقریبا در همه جا به چشم می‌خورند و معمولا یک ایده را در قالب یک تصویر به سرعت به بیننده انتقال می‌دهند. نمادها و آرم‌ها در زندگی روزمره به ما کمک می‌کنند تا بدانیم دقیقا چه انتظاری داریم. همین موضوع در مورد خلق آرم در طراحی گرافیک نیز صادق است. بنابراین آرم در طراحی لوگو به نمادهای تصویری حقیقی، گرافیکی و انتزاعی اشاره دارد که از طریق آن مفهومی همچون حوزه فعالیت یک برند یا یک محصول خاص به مخاطب نشان داده می‌شود.
آرم‌ها در طراحی لوگو گاهی دقیقا به حوزه فعالیت برند اشاره دارند اما گاهی به صورت انتزاعی طراحی می‌شوند و در نگاه اول، اطلاعات زیادی درباره برند موردنظر به مخاطب انتقال نمی‌دهند. آرم‌ها در طراحی لوگو به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یعنی هیچ حرف یا کلمه‌ای همراه آنها بکار نمی‌رود و به همین دلیل نوعی لوگو هستند که در دنیای طراحی به آنها لوگو تصویری گفته می‌شود. بنابراین آرم یکی از عناصر اصلی طراحی لوگو است که به انتقال سریع و موثر پیام برند شما به مخاطبان هدف کمک می‌کند. آرم‌ها می توانند شامل اشکال، رنگ‌ها و نمادهای مختلف باشند که به منظور برقراری ارتباط غیرکلامی در خلق هویت بصری مورد استفاده قرارمی‌گیرند.
تفاوت لوگو و آرم
حال که با مفهوم آرم و لوگو آشنا شدید، در این بخش تفاوت لوگو و آرم را از جنبه‌های مختلف طراحی مورد بررسی قرار می‌دهیم. با توجه به تعاریف و توضیحاتی که در دو بخش‌ قبلی خواندید، به نظر شما تفاوت بین لوگو و آرم چیست؟ همانطور که اشاره کردیم، منظور از لوگو در اصل لوگوتایپ است که با استفاده از نام کامل یا اختصاری یک برند مانند کوکاکولا طراحی می‌شود اما آرم در واقع تصاویر و نمادهای مختلفی است که بدون نام برند و به تنهایی طراحی می‌شوند؛ مانند نماد Swoosh معروف برند نایکی (Nike) که برای همه ما آرمی قابل تشخیص و ماندگار است. با این حال لوگو و آرم در اکثر مواقع به جای یکدیگر بکار می‌روند که در حالت کلی، مانعی ندارد اما برای آنکه به صورت دقیق به منظور خود (آرم یا لوگو) اشاره کنید، بهتر است نوع آن را مشخص نمایید. به طور کلی کسب و کارها از چهار مدل طراحی برای خلق هویت بصری یا همان لوگوی خود استفاده می‌کنند که موارد زیر را شامل می‌شوند:
لوگوتایپ
لوگوتایپ یا وردمارک (Wordmark) در واقع نزدیک‌ترین تعریف لوگو است و به سبکی از طراحی اشاره دارد که کاملا مبتنی بر فونت بوده و بر روی نام کامل برند تمرکز می‌کند. بنابراین هیچگونه نماد و یا حروف اختصاری در طراحی آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. معمولا برندهایی که دارای نام‌های کوتاه و جذاب هستند از این سبک برای طراحی هویت بصری خود استفاده می‌کنند.
لوگوی برندهایی همچون ویزا (Visa)، کوکاکولا (Coca Cola) و یا گوگل (Google) از جمله لوگوهای طراحی شده به سبک وردمارک هستند که به نشانی ماندگار در ذهن مخاطبان تبدیل شده‌اند. این سبک در صورت ترکیب شدن با پالت رنگی مناسب و فونت منحصر به فرد می‌تواند مانند لوگوهای مبتنی بر تصویر بر مخاطبان تاثیر بگذارد. بهترین زمان استفاده از سبک طراحی وردمارک زمانی است که برند خود را به تازگی تاسیس کرده‌اید و می‌خواهید با درج نام کامل خود در لوگو به افزایش آگاهی از برندتان کمک کنید.
 
مونوگرام (Monogram)
لوگو مونوگرام نیز در واقع سبکی شبیه به لوگوتایپ را دارد اما با این تفاوت که به جای درج نام کامل برند از حرف یا حروف اول نام آن استفاده می‌کند. این روش به برندها کمک می‌کند تا نام و لوگوی خود را در ساده‌ترین حالت ممکن در معرض دید مخاطبان قرار دهند؛ زیرا گاهی مواقع ممکن است نام برند، طولانی باشد و امکان درج کامل آن در لوگو وجود نداشته باشد. لوگوهای معروفی همچون HBO، HP، BBC و IBM به سبک مونوگرام طراحی شده‌اند. به عنوان مثال طراحی و به خاطر سپردن کلمه NASA آسان‌تر است یا عبارت طولانی National Aeronautics and Space Administration (اداره کل ملی هوانوردی و فضا)؟
مونوگرام نیز مانند لوگوتایپ، تماما مبتنی بر حروف است و هیچگونه نماد تصویری در آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از این رو انتخاب پالت رنگی جذاب و فونت متناسب با شخصیت برند موردنظر در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اگر نام تجاری شما طولانی است، برای طراحی نشان بصری خود می‌توانید به جای لوگوتایپ، سبک مونوگرام را انتخاب نمایید.
 
لوگو تصویری (Pictorial Mark) یا آرم
لوگو تصویری یا همان آرم در واقع یک لوگوی مبتنی بر گرافیک است که با استفاده از یک نماد و یا تصویر طراحی می‌شود. این سبک در حقیقت همان سبکی است که همه آن را تحت عنوان لوگو می‌شناسند. توییتر (Twitter)، اپل (Apple) و نایکی (Nike) هر کدام دارای یک لوگو تصویری (آرم) قوی و جذاب هستند که طیف گسترده‌ای از مخاطبان به راحتی و به سرعت قادر به شناسایی و تشخیص آنها می‌باشند.
لوگو تصویری با استفاده از تصاویر انتزاعی نیز طراحی می‌شود که لوگو برند پپسی (Pepsi) به عنوان یکی از نمادین ترین و البته گران‌ترین لوگوهای انتزاعی شناخته می‌شود که برای طراحی آن 1000000 دلار هزینه شده است. یکی از قوی‌ترین سطوح برندسازی زمانی است که بتوانید شرکت خود را فقط به یک تصویر یا نماد پیوند دهید. این بدان معنا است که نام تجاری شما آنقدر قوی شده که از نیاز به استفاده از کلمات فراتر رفته است.
با این حال اگر به فکر استفاده از یک علامت تصویری برای طراحی لوگوی خود هستید، در صورت امکان می‌توانید از تصویر تحت اللفظی نام برند (مانند اپل - به معنای سیب) استفاده کنید و یا تصویری از محصولات و خدمات خود را به عنوان نماد اصلی لوگو انتخاب کنید تا از طریق آن بتوانید مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را با حوزه فعالیت‌تان آشنا کنید.
لوگو ترکیبی (Combination Mark)
لوگو ترکیبی همانطور که از نام آن پیداست، ترکیبی از دو سبک لوگوتایپ یا مونوگرام با سبک تصویری است؛ یعنی با استفاده از نام برند و یک نماد مرتبط طراحی می‌شود. نماد اصلی لوگو در این سبک از طراحی می تواند در بالا، پایین، چپ، راست و یا حتی در پشت متن قرار گیرد. لوگو بسیاری از برندهای بزرگ مانند برگر کینگ (Burger King)، لاکوست (Lacoste)، استارباکس (Starbucks) و بی‌ ام‌ و (BMW) از ترکیبی از نام یا حروف اول و یک تصویر طراحی شده است.
طراحی لوگو به سبک تصویری همچنین به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا انتخاب کنند که در موقعیت‌های مختلفی همچون بازاریابی آنلاین و یا چاپ لوگوی خود بر روی اقلام فیزیکی همچون بنر یا خودکار، کدام عنصر (نام برند یا نماد) مورد استفاده قرار گیرد.
بنابراین آرم و لوگو به لحاظ فنی با یکدیگر یکسان نیستند اما معمولا کارایی یکسانی دارند. با این حال اگر بخواهیم تفاوت لوگو و آرم را به صورت موردی بررسی کنیم، موارد زیر به عنوان اصلی‌ترین وجوه تمایز این دو مفهوم در نظر گرفته می‌شوند:
  • در طراحی آرم تنها از تصویر استفاده می‌شود و حروف و یا متن در آن جایی ندارند؛ در حالی که در طراحی لوگو محدودیتی در انتخاب عناصر وجود ندارد و به راحتی می‌توانید لوگوی خود را به صورت متنی و یا ترکیبی از متن و تصویر طراحی نمایید.
  • لوگو به عنوان هویت بصری و نشان کلی از یک کسب و کار در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که آرم ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند برندسازی یک کسب و کار به عنوان مثال تنها برای قرار گرفتن بر روی محصولات مورد استفاده قرار گیرد و جنبه رسمی نداشته باشد.
  • آرم ممکن است پس از مدتی تغییر پیدا کند و یا به طور کلی کنار گذاشته شود اما لوگو همواره بخشی از هویت و شخصیت یک کسب و کار محسوب می‌شود و در صورت تغییر نیز با شکل و شمایلی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد (هیچگاه کنار گذاشته نمی‌شود).
بنابراین با درک تفاوت لوگو و آرم اکنون می‌توانید وجود تمایز میان آنها را به راحتی تشخیص داده و دیگر این دو مفهوم را به جای هم بکار نبرید.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.