لوگو مازراتي

طراجي وب و پورتال

لوگو مازراتي

اگر به دنياي اتومبيل‌ها علاقه مند باشيد قطعا با برند خاص و لوكس مازراتي (Maserati) و خودروهاي اسپرت آن آشنايي داريد. لوگو مازراتي نيز به عنوان يكي از آرم‌هاي ماندگار و منحصر به فرد طراحي شده در صنعت اتومبيل سازي شناخته مي‌شود كه به نمادي رايج و قابل تشخيص از خودروهاي لاكچري در دنيا تبديل شده است. نشان سه گانه معروف مازراتي از ابتداي تاسيس اين برند تا به امروز در لوگو آن وجود داشته و در طول سال‌هاي فعاليت مازراتي نيز دستخوش تغيير و تحولات متعددي قرار گرفته است. 
لوگو شركت مازراتي داراي ارزش و معنايي بالاتر از يك نشان تجاري است؛ اين لوگوي درخشان در واقع نمادي از نوآوري و طراحي ويژه اتومبيل‌هاي پيشرفته در دنيا بوده كه نشان دهنده اعتماد به نفس بالا، ظاهر سلطنتي و منحصر به فرد بودن محصولات اين شركت است. اما معني لوگو مازراتي چيست و اين نشان سه گانه به يادماندني با الهام از چه چيزي طراحي شده است؟ در ادامه اين مطلب مروري بر داستان شكل گيري برند مازراتي خواهيم داشت و تاريخچه طراحي لوگو مازراتي را نيز به طور كامل مورد بررسي قرار مي‌دهيم. اگر از طرفداران برند خوش آوازه و محبوب Maserati هستيد، تا پايان اين مقاله با آرمكده همراه باشيد.
 
داستان شكل گيري برند مازراتي
برند مازراتي داراي تاريخچه طولاني و غني است كه توجه هر فردي را به خود جلب مي‌كند. داستان مازراتي با خانواده‌اي معمولي و علاقه مند به سرعت آغاز مي‌شود كه امروزه به يكي از برندهاي خودروهاي لوكس و پيشرو تبديل شده است. اين شركت در شهر مودنا كشور ايتاليا مستقر است و بخش عمده‌اي از شهرت و محبوبيت خود را مديون توليد اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي، اسپرت و گرند تورينگ است. اين برند مشهور و نام آشنا در سال 1914 توسط برادران مازراتي در شهر بولونيا تاسيس شد. آنها فعاليت خود را در يك شركت خودروسازي به نام دياتو و طراحي اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي آغاز كردند اما اين شركت پس از چندين سال از توليد خودروهاي مسابقه‌اي دست كشيد و برادران مازراتي نيز به ناچار از آن گروه جدا شدند. اما اين جدايي سبب تاسيس برند خانوادگي آنها و تمركز بر توليد اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي شد.
يكي از اولين اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي برادران مازراتي موفق به كسب مقام اول در مسابقات تارگا فلوريو شد و همين موضوع توجه عموم را به اين برند و اتومبيل‌هاي آن جلب كرد. برادران مازراتي با كار در شركت‌هاي مختلف همچنان به توليد اتومبيل‌هاي رالي و مسابقه‌اي خود ادامه دادند و توانستند از غول‌هاي خودروسازي آن زمان يعني مرسدس بنز و آئودي پيشي بگيرند و در مسابقات مختلف نيز مقام اول را كسب كنند. برند مازراتي پس از مدتي همكاري با شركت‌هاي مختلف و پايان جنگ جهاني دوم به صورت مستقل شروع به كار كرد و علاوه بر خودروهاي مسابقه‌اي، اتومبيل‌هاي اسپرت و لوكس را نيز به خط توليد خود اضافه نمود و توانست نام خود را بر سر زبان‌ها بياندازد. اين شركت پس از توليد چندين اتومبيل در كلاس‌هاي مختلف و رقابت با رقباي قدر خود همچون فراري توانست به يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان اتومبيل‌هاي لوكس ايتاليايي تبديل شود.
لوگو مازراتي نماد چيست؟
جاي تعجبي نيست كه لوگو مازراتي به ‌عنوان يك برند ايتاليايي، ريشه‌ در اساطير رومي داشته باشد. خداي نپتون (افسانه يونان و روم) با نيزه سه شاخه خود بر درياها حكومت مي‌كرد؛ شكلي كه برند مازراتي براي سلطنت بر جاده‌هاي دنيا انتخاب كرده است. در اساطير رومي، نيزه سه گانه خداي قدرتمند نپتون به عنوان نمادي از تسلط بر دريا شناخته مي‌شود؛ برند مازراتي نيز با اين لوگو به نوعي قصد دارد تا سلطنت خود بر جاده‌ها را نشان دهد. طرح لوگو مازراتي (نشان سه گانه معروف) در واقع نمادي از قدرت و عملكرد حرفه‌اي است كه امروزه اغلب با رنگ خاكستري تيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
لوگو مازراتي بسته به زمان و مكاني كه بر روي خودرو قرار مي‌گيرد، داراي پالت‌هاي رنگي مختلفي همچون سفيد بر روي پس زمينه آبي سورمه‌اي و يا به رنگ مشكي و حتي آرمي با سايه روشن‌هاي خاكستري است. لوگو ماشين مازراتي به طور كلي به رنگ خاكستري تك رنگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ اما اين نماد سه گانه زماني كه به رنگ قرمز و با تركيب سفيد و آبي ديده مي‌شود چه معنايي دارد؟ اين نسخه از لوگو مازراتي تحت عنوان لوگو سيتا (Seatta) شناخته مي‌شود كه لايه و معناي ديگري به نمادگرايي آن اضافه مي‌كند. هر رنگ از لوگوي مازراتي نشان دهنده مفاهيم زير است:
  • زماني كه نشان سه ‌گانه لوگو مازراتي به رنگ آبي باشد، نشان ‌دهنده سلطنت و فرمانروايي نپتون خداي رومي بر روي دريا و قدرت بي نهايت او است
  • زماني كه نماد سه گانه لوگو مازراتي بر روي زمينه سفيد يا نقره اي قرار دارد، نمادي از زمين است؛ فضاي ميان درياها كه خودروهاي مازراتي بر جاده‌هاي آن حكمراني مي‌كنند
  • نشان قرمز سه گانه اين لوگو نيز نماد آتش و قدرتمند خودروهاي مازراتي است كه عملكرد بي نظير و تسلط آنها بر جاده‌هاي سراسر دنيا را نمايش مي‌دهد
بنابراين لوگو مازراتي داراي مفاهيم نهفته‌اي در پس يك نشان سه گانه يا همان نيزه معروف در دستان مجسمه نمادين نپتون خداي رومي باستان است كه به طور كلي به قدرت بي بديل اتومبيل‌هاي اين شركت و تسلط آنها بر جاده‌ها اشاره دارد.
 
لوگو مازراتي
تاريخچه لوگو مازراتي
لوگو مازراتي از زمان فعاليت رسمي اين برند تا به امروز 12 مرتبه طراحي شده و در هر ويرايش نيز تغييراتي در آن اعمال شده است. نشان سه گانه معروف و محبوب در تمامي نسخه‌هاي لوگو مازراتي مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان عنصر اصلي و ثابت آن در نظر گرفته مي‌شود. در اين بخش تاريخچه لوگو مازراتي به همراه تغييرات آن در گذر زمان را مورد بررسي قرار مي‌هيم.
لوگو مازراتي 1926 – 1937
اولين لوگوي مازراتي در سال 1926 طراحي و رونمايي شد. اين لوگو متشكل از يك مستطيل عمودي نقره‌اي رنگ به همراه نشان سه گانه مازراتي و نام برند است كه با حروف بزرگ و تايپوگرافي سنس سريف ظريف در پايين آن نوشته شده است.
 
لوگو مازراتي نماد چيست
لوگو مازراتي 1937 – 1943
برند مازراتي در سال 1937 تغييرات اساسي در لوگوي خود ايجاد كرد و شكل و شمايل تازه‌اي به آن بخشيد. ساختار مستطيل شكل لوگوي پيشين جاي خود را به يك بيضي داد و نشان سه گانه آن نيز به صورت واضح‌تر و با پالت رنگي قرمز درون بيضي و بالاي يك مثلث قرمز قرار گرفت. نام برند نيز با رنگ نقره‌اي در قسمت پاييني لوگو نوشته شد و در واقع آن را به دو بخش تقسيم كرد.
 
معني لوگو مازراتي
لوگو مازراتي 1943 – 1951
طراحي مجدد لوگو مازراتي در سال 1943 پالت رنگي جديدي به هويت بصري آن اضافه كرد. نماد سه گانه قرمز در اين نسخه در يك بيضي آبي رنگ و در وسط يك مستطيل افقي قرار داده شد. نام برند نيز با حروف بزرگ و رنگ نقره‌اي در قسمت پاييني لوگو با تايپوگرافي سنس سريف نوشته شد.
 
تاريخچه لوگو مازراتي
لوگو مازراتي 1951 – 1954
در سال 1951 لوگو مازراتي مجددا به شكل بيضي خود بازگشت. نوار دور اين بيضي و قسمت پاييني آن با رنگ آبي روشن و پس زمينه سفيد طراحي شد و نشان سه گانه مازراتي نيز با رنگ قرمز در وسط آن قرار گرفت. نام برند نيز با رنگ سفيد و حروف تماما بزرگ در قسمت پايين لوگو نوشته شد و فونت آن نيز تغيير جزئي پيدا كرد. تركيب اين سه رنگ در كنار يكديگر منجر به خلق لوگويي متفاوت با ساير لوگوهاي طراحي شده براي برند مازراتي شد اما عمر كوتاهي داشت و تنها سه سال بدون تغيير باقي ماند.
 
لوگو مازراتي 1954 - 1983
لوگو مازراتي 1954 - 1983
در سال 1954 تغييرات جزئي در لوگو مازراتي اعمال شد. شكل هندسي بيضي كمي فشرده‌تر و گوشه‌هاي آن نيز تيزتر طراحي شدند و رنگ آبي روشن آن به آبي تيره تغيير پيدا كرد. كلمه Maserati نيز به قسمت بالايي بخش آبي لوگو منتقل شد و اندازه حروف آن در مقايسه با لوگوي پيشين، بزرگ‌تر شدند تا نام برند به صورت برجسته‌تر در لوگو قرار گيرد و توجه مخاطب را جلب نمايد.
 
لوگو مازراتي 1983 – 1985
لوگو مازراتي 1983 – 1985
در سال 1983 تغييري غير معمول در لوگوي مازراتي ايجاد شد اما دوام چنداني نداشت و تنها دو سال به عنوان نشان تجاري اين شركت بزرگ مورد استفاده قرار گرفت. اين لوگو در واقع نسخه ساده شده لوگوهاي پيشين مازراتي بود كه در آن تنها از دو رنگ مشكي و آبي روشن استفاده شد. رنگ پس زمينه لوگو در اين نسخه بدون تغيير باقي ماند اما نوار دور بيضي و نام برند با رنگ مشكي و نشان سه گانه آن نيز با رنگ آبي روشن و حذف جزئيات هميشگي آن در لوگو قرار گرفت. اين لوگو به عنوان ضعيف‌ترين لوگوي طراحي شده براي برند مازراتي شناخته مي‌شود كه خوشبختانه عمر زيادي نداشت و پس از دو سال به طور كلي تغيير پيدا كرد.
 
لوگوي مازراتي
لوگو مازراتي 1985 – 1997
در سال 1985 لوگوي طراحي شده سال 1954 با اعمال تغييرات جزئي مجددا مورد استفاده قرار گرفت. نشان سه گانه مازراتي در اين نسخه كمي پهن‌تر و برجسته‌تر است و خطوط تايپوگرافي آن نيز ظريف‌تر به نظر مي‌رسد كه نوعي حس تجمل گرايي را تداعي مي‌كند.
 
عكس لوگو مازراتي
لوگو مازراتي 1997 – 2006
در سال 1997 دو شركت مازراتي و فراري با يكديگر ادغام شدند اما رويكرد كلي طراحي لوگو حفظ شد و تنها تغييرات جزئي در ساختار لوگو به وجود آمد. تمامي عناصر لوگو مازراتي در اين نسخه اصلاح و كمي بزرگ‌تر شدند و حالت تخم مرغي آن نيز به يك بيضي گرد، باريك و ظريف تغيير پيدا كرد. دو رنگ آبي و قرمز لوگو نيز روشن‌تر شدند و قسمت آبي رنگ پايين لوگو به صورت پهن‌تر و نام برند با هدف برجسته سازي آن در لوگو و ذهن مخاطبان، كمي بزرگ‌تر طراحي شدند.
 
وكتور لوگو مازراتي
لوگو مازراتي 2006 – 2015
در سال 2006 با اضافه شدن سايه‌هاي گراديان خاكستري به لوگو مازراتي يك نسخه سه بعدي از آن طراحي شد. اندازه حروف كمي كوچك‌تر از نسخه قبلي بود اما پالت رنگي آن بدون تغيير باقي ماند و يك خط باريك نيز به دور تا دور بيضي اضافه شد.
 
طرح لوگو مازراتي
لوگو مازراتي 2015 – 2020
اساسي‌ترين بازسازي و طراحي مجدد لوگو مازراتي در سال 2015 اتفاق افتاد. اين لوگو تقريبا هر آنچه كه به نمادي از مازراتي تبديل شده بود را از دست داد و شكل و شمايلي كامل متفاوت پيدا كرد. در اين نسخه از لوگوي مازراتي تنها دو عنصر باقي مانده است: 1) نشان سه گانه 2) نام برند كه بر روي پس زمينه سفيد و رنگ خاكستري طراحي شدند و لوگوي جديد مازراتي را تشكيل دادند. كلمه MAZERATI در اين لوگو با حروف سريف كلاسيك نوشته شد و نشان معروف نيز دقيقا در وسط لوگو و بالاي حرف E قرار گرفت.
 
لوگو شركت مازراتي
لوگو مازراتي 2020 تا به امروز
لوگو مازراتي در سال 2020 مجددا طراحي شد اما ساختار كلي آن تغييري پيدا نكرد. در اين نسخه از لوگو شركت مازراتي پالت رنگي از خاكستري به سياه و سفيد تبديل شد و خطوط ظريف نشان سه گانه آن نيز به خطوطي بلندتر و برجسته‌تر تغيير پيدا كردند. بزرگ‌ترين تحول طراحي لوگو مازراتي 2020 تغيير فونت آن بود كه كلمه Mazerati در آن با فونتي سفارشي و شكسته در لوگو نوشته شد. تمامي حروف نام برند در قسمت پاييني خود به يكديگر متصل هستند كه در واقع نوعي حس حركت و پيشرفت سريع را به مخاطب القا مي‌كند. اين لوگو آخرين نسخه از لوگوي مازراتي است كه به عنوان نماد تجاري رسمي آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد و آرم سه گانه معروف آن نيز بر روي تمامي اتومبيل‌هاي توليد شده توسط اين برند قرار داده مي‌شود.
 
لوگو ماشين مازراتي
جزئيات و عناصر طراحي لوگوي مازراتي
حال كه با تاريخچه لوگو مازراتي و تغييرات آن در گذر زمان آشنا شديد، در اين بخش شما را با عناصر طراحي آخرين نسخه از لوگو شركت مازراتي نيز آشنا خواهيم كرد. لوگو مازراتي در عين سادگي داراي جزئيات مهمي است كه تمامي آنها در كنار يكديگر منجر به خلق چنين نماد بصري خاص و به ياد ماندني براي اين برند توليدكننده اتومبيل‌هاي اسپرت شده‌اند.
نماد لوگو مازراتي
نماد سه گانه لوگو مازراتي كه در تمامي نسخه‌هاي آن وجود دارد با هدف اداي احترام به محل سكونت مازراتي در ايتاليا يعني جايي كه مجسمه نپتون در آن قرار دارد، انتخاب و تصويب شد. سه خط و سه شاخه موجود در اين نشان به عنوان نمادي از كمال و هماهنگي در نظر گرفته مي‌شوند و در واقع با الهام از نيزه موجود در دست نپتون خدايگان رومي دريا و باد طراحي شده است.
رنگ لوگو مازراتي
پالت رنگي آخرين نسخه از لوگوي مازراتي از دو رنگ سفيد و مشكي تشكيل شده است كه انتخاب هوشمندانه‌اي براي نشان تجاري و فعاليت‌هاي بازاريابي اين شركت محسوب مي‌شود. با اين حال، لوگوهاي پيشين مازراتي داراي رنگ‌هاي بيشتري همچون آبي، سفيد و قرمز بود. در دنياي برندسازي، دو رنگ مشكي و سفيد نشان دهنده پيچيدگي و قدرت است، در حالي كه آبي تيره نمادي از حرفه‌اي بودن و قابل اعتماد بودن و رنگ قرمز نيز اغلب با اشتياق همراه است.
فونت لوگو مازراتي
فونت لوگو شركت مازراتي يك تايپوگرافي سفارشي است كه به طور خاص براي اين برند ايتاليايي طراحي شده است. اين فونت نوعي فونت دست نويس به سبك شكسته و منحصر به فرد است كه آن را به طور كامل از تايپوگرافي برندهاي توليدكننده اتومبيل متمايز مي‌سازد.
 
فونت لوگو مازراتي
سبك طراحي لوگو مازراتي
تمامي لوگوهاي شركت مازراتي به سبك تركيبي طراحي شده‌اند كه سبكي رايج براي خلق هويت بصري برندها در نظر گرفته مي‌شود.لوگو تركيبي كه به آن لوگو تلفيقي نيز گفته مي‌شود در واقع تركيبي از دو سبك لوگو تصويري و لوگو نوشتاري (لوگوتايپ) است كه در آن از يك نماد مرتبط (در اينجا نماد سه گانه معروف) و نام برند (در اينجا Maserati) طراحي مي‌شود.
جمع بندي
ما در اين مطلب شما را با داستان برند مازراتي و تاريخچه لوگو مازراتي آشنا كرده و تمامي لوگوهاي طراحي شده براي اين برند را نيز به طور كامل مورد بررسي قرار داديم. همانطور كه خوانديد، برند ايتاليايي مازراتي در سال 1914 توسط برادران مازراتي تاسيس شد و در حال حاضر به عنوان يكي از بهترين برندهاي توليدكننده اتومبيل‌هاي لوكس و اسپرت شناخته مي‌شود. لوگو مازراتي نيز از زمان تاسيس اين برند تا به امروز دستخوش تغيير و تحولات بسياري قرار گرفته و نماد سه گانه معروف آن نيز به عنوان نشان تجاري رسمي اين شركت بر روي اتومبيل‌هاي قرار داده مي‌شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.