ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ

ديجيتال يا همان بازاريابي ديجيتال، به هرگونه تبليغات از طريق كانال‌هاي ديجيتالي مانند موتورهاي جستجو، وب‌سايت‌ها، رسانه‌هاي اجتماعي، ايميل و برنامه‌هاي تلفن همراه گفته مي‌شود. در بازاريابي ديجيتال شركت‌ها مي‌توانند محصولات خدمات و برندهاي خود را به بازار هدف معرفي كنند و مخاطبان نيز معمولاً بيش از هر جاي ديگري به ابزارهاي ديجيتال براي تحقيق درباره‌ي محصولات تكيه مي‌كنند.

سفارش طراحي سايت فروشگاهي حرفه اي در وبكده

بازاريابي ديجيتال مدرن يك سيستم عظيم از كانال‌هاي بازاريابي است كه دسترسي به آن‌ها براي برندها كار بسيار ساده‌اي است، ولي فعاليت در آن براي بازاريابي، نيازمند آگاهي و كشف استراتژي‌هاي مؤثر و تعامل سازنده با جامعه‌ي هدف خواهد بود. امروزه بازاريابي ديجيتال تلاش مي‌كند تا با انتقال پيام به مخاطبان، آن‌ها را به مشتري تبديل كند و براي اين كار، انواع ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ را به كار مي‌گيرد.

چرا ديجيتال اهميت دارد؟

ديجيتال روزبه‌روز در حال رشد و پيشرفت است و براي اولين بار در سال 2019 اين تكنولوژي توانست در جايگاهي بالاتر از بازاريابي‌هاي سنتي ديده شود. علت اين رشد چشم‌گير، گرايش مصرف‌كنندگان به استفاده از كانال‌هاي آنلاين به‌جاي آفلاين است. از سوي ديگر، پيشرفت‌هاي تكنولوژي در زمينه‌هاي هوش مصنوعي و يادگيري ماشين نيز امكانات و فرصت‌هاي بهتري در اختيار بازاريابان براي جذب مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهند، اما ببينيم چرا بازاريابي ديجيتال و ابزارهاي ديجيتال توانستند چنين سريع، از بازاريابي سنتي پيشي بگيرند:

  • از 7.7 ميليارد نفر جمعيت دنيا، چيزي حدود 4.4 ميليارد نفر از اينترنت استفاده مي‌كنند؛
  • نزديك به 30 درصد از مصرف‌كنندگان، استفاده از كانال‌هاي اجتماعي آنلاين را براي شناسايي محصول و برندها به فروشگاه‌هاي محلي ترجيح مي‌دهند؛
  • شيوع ويروس كرونا از سال 2020 نيز باعث شده است كه اغلب افراد گرايش به تعاملات آنلاين و غيرحضوري داشته باشند.

با در نظر گرفتن اين دلايل، رقابت در استفاده از ابزارهاي ديجيتال نسبت به گذشته بسيار بيشتر شده است؛ ولي اين بدان معنا نيست كه كانال‌هاي آفلاين و سنتي بايد كنار گذاشته شوند. درواقع بهترين راه براي پاسخگويي به نياز مشتريان، استفاده‌ي هم‌زمان از دو شيوه‌ي آفلاين و ديجيتال در كنار يكديگر است.

انواع استراتژي‌هاي ديجيتال

پلتفرم‌هاي مختلفي وجود دارد كه ابزارهاي بازاريابي ديجيتال از آن‌ها استفاده مي‌كنند تا به شيوه‌هاي گوناگون بازاريابي انجام دهند. در اين بخش، به بررسي انواع استراتژي‌هاي ديجيتال براي ابزارهاي بازاريابي ديجيتال مي‌پردازيم:

مصرف‌كنندگان محصولات مختلف، امروزه به‌شدت به شبكه‌هاي اجتماعي نظير اينستاگرام، فيس‌بوك، لينكدين و اسنپ‌ چت وابسته شده‌اند و به همين علت، فعاليت در چنين رسانه‌هايي به‌عنوان ابزارهاي ديجيتال براي كسب‌وكارها ضروري است. به‌طور متوسط، هر كاربر در شبكه‌هاي اجتماعي هشت حساب كاربري دارد و روزانه 2 ساعت و 22 دقيقه را در اين شبكه‌ها سپري مي‌كند. حال در نظر بگيريد كه 3.26 ميليارد نفر در دنيا از اين شبكه‌ها استفاده مي‌كنند تا اهميت كاربرد آن‌ها را به‌عنوان يكي از ابزارهاي بازاريابي ديجيتال متوجه شويد.

يكي ديگر از استراتژي‌هاي مؤثر در بازاريابي ديجيتال، بازاريابي نفوذ گراست. برندها مي‌توانند با كمك افراد مشهور يا تأثيرگذار در اجتماع به بازاريابي محصولات خود بپردازند. مي‌توان گفت از هر 10 نفري كه بازاريابي موفقيت‌آميزي را تجربه كرده، 9 نفرشان از اينفلوئنسرها براي اين‌كار كمك گرفته‌اند.

انواع استراتژي‌هاي ديجيتال

  • بازاريابي ايميلي

ايميل را مي‌توان يكي از بهترين ابزارهاي بازاريابي ديجيتال دانست؛ خصوصاً در حوزه‌هاي مرتبط با تكنولوژي و كامپيوتر. بازاريابي ايميلي اين فرصت را فراهم مي‌كند كه كسب‌وكارها با مشتريان خود تعامل داشته باشند و آن‌ها را از اخبار روز خودآگاه سازند. تقريباً شصت درصد از مصرف‌كنندگان گفته‌اند كه ايميل در تصميمات خريدشان نقش داشته است؛ بنابراين نبايد از اين استراتژي غافل شويد.

  • بازاريابي محتوا

يكي ديگر از استراتژي‌هاي بازاريابي ديجيتالي، بازاريابي محتواست كه به تيم‌هاي بازاريابي اجازه مي‌دهد تا براي پاسخ به سؤالات و ابهامات مشتريان خود اقدام كنند. در اين نوع بازاريابي، سه مرحله را براي فرد اجرا مي‌كنند:

1. آگاه‌سازي مشتري نسبت به نيازهايش؛

2. توجه مشتري به نيازهايش؛

3. تصميم‌گيري مشتري براي خريد محصول موردنيازش.

  • بازاريابي سئو

اين بازاريابي كه اغلب درپي بازاريابي محتوا تعريف مي‌شود، مي¬كوشد شما را در صدر محصولات موجود به مشتريان نشان دهد. شما مي‌توانيد با سئوي سايتتان در نتايج گوگل يا هر موتور جست¬وجويي، از ديگر رقبا پيشي بگيريد و پيش از همه خودتان را به مشتريان معرفي كنيد.

معرفي انواع استراتژي‌هاي ديجيتال

  • بازاريابي Pay-Per-Click (PPC)

اين فرم از تبليغات به تيم‌هاي بازاريابي اجازه مي‌دهد تا ترافيك را براي سايت خود خريداري كنند. بازاريابان، تبليغات خود را در سايت‌ها يا موتورهاي جست¬وجو قرار مي‌دهند و در ازاي هر بار كليك روي آگهي‌هايشان، هزينه پرداخت مي‌كنند.

  • بازاريابي وابسته

در اين نوع از بازاريابي، يك فرد يا شركت خارجي، محصولات را در ازاي دريافت كميسيون، در حوزه‌ي كاري خود تبليغ مي‌كند. اين كار، هزينه‌ي كمتري براي بازاريابي خواهد داشت؛ ولي شما شهرت برندتان را به دست كس ديگري مي‌سپاريد.

  • بازاريابي موبايل

ابتكارات بازاريابي موبايل مي‌تواند بسياري از استراتژي‌هاي گفته‌شده در بالا را شامل شود و معمولاً تركيبي از پيام‌هاي متني، شبكه‌هاي اجتماعي، ايميل و... خواهد بود. انتظار مي‌رود تا سال 2024، تعداد خريداران موبايل به 187.5 ميليون كاربر افزايش يابد؛ بنابراين، اين نوع بازاريابي فعلاً قدرتمندترين استراتژي و ابزارهاي بازاريابي ديجيتال را دارد.

انواع ابزار ديجيتال

در ادامه ليستي كامل از انواع ابزار ديجيتال را با هم بررسي مي‌كنيم. ابزارهاي ديجيتال در حوزه‌هاي مختلف و بر اساس استراتژي‌هاي گفته‌شده در بالا، براي بازاريابي ديجيتال تعريف‌شده‌اند و هر استراتژي، ابزار ديجيتال مشخصي دارد كه در اين بخش به معرفي آن‌ها مي‌پردازيم:

سئو

براي سئو، ابزارهاي مختلف رايگان و پولي وجود دارد كه كار سئوي داخلي و خارجي را انجام مي‌دهند. ابزارهاي ديجيتال سئو در چهار شاخه‌ي زير تعريف مي‌شوند:

معرفي ابزار هاي ديجيتال ماركتينگ

1. تجزيه‌وتحليل كلمات كليدي و جستجوي مشتريان

Google Keyword Planner: اين ابزار، طيف وسيعي از ابزارها و پلتفرم‌هاي تحليلي را براي برنامه‌ريزي، مديريت و بهينه‌سازي كلمات كليدي به شما ارائه مي‌دهد.

Google Trends: ابزاري عالي براي درك محتواي فصلي و ترند است كه نتايج را به‌صورت بصري و بسيار ساده نشان مي‌دهد و با آن مي‌توانيد كلمه‌هاي كليدي دقيقي پيدا كنيد.

SEMrush: يكي از ابزارهاي ديجيتال حرفه‌اي كه داراي ويژگي‌هايي مانند ديدن كلمات كليدي رقبا در رتبه‌بندي، ارزش كلمات كليدي و صفحات فرود براي هر كلمه كليدي است و به درك شما از برنامه‌ريزي سئو، بسيار كمك مي-كند.

Keywordtool.io: در نسخه‌ي رايگان اين برنامه، شما به بيش از 750 كلمه‌ي كليدي طولاني دسترسي خواهيد داشت و مي‌توانيد براي كسب‌وكارهاي تجارت الكترونيك به‌صورت حرفه‌اي، كلمات كليدي بسازيد.

ابزار ديجيتال ماركتينگ

2. بررسي رتبه‌بندي

Google Search Console: كنسول جست‌وجوي گوگل، كاري بيشتر از يك رتبه‌بندي براي شما انجام مي‌دهد. اين ابزار به شما كمك مي‌كند كه ديدگاهي دقيق درباره‌ي سايتتان داشته باشيد و بتوانيد جست‌وجوهاي خود را بررسي كنيد؛ ضمن اينكه لينك‌ها و خطاهاي سايت را نيز به شما نشان خواهد داد.

Moz Pro Rank Tracker: اين ابزار نيز امكان رديابي داده‌هاي انتخاب‌شده را در طول زماني معين فراهم مي‌كند تا شما بتوانيد تأثير هركدام را ارزيابي كنيد و گزارش‌هاي منظمي براي هركدام دريافت نماييد.

Advanced Web Tracking: با ردياب وب پيشرفته، شما مي‌توانيد رتبه‌بندي سايت خود را به‌صورت روزانه، هفتگي يا هر بازه‌ي مشخصي ببينيد و گزارش‌هاي انواع دستگاه‌ها را دريافت كنيد.

بهترين ابزار ديجيتال ماركتينگ

3. خزش سايت

Screamingfrog: اين ابزار از ابزارهاي ديجيتال براي لينك‌هاي شكسته يا 404 كاربرد دارد؛ همچنين ويژگي‌هاي خزش سئو نظير لينك‌ها، عكس‌ها، css ها و اسكريپت‌ها را بررسي مي‌كند.

Yoast: اين پلاگين پركاربرد ورد پرس، يكي از ابزارهاي ديجيتال را براي تجزيه‌وتحليل كامل صفحات و محتوايشان در قالب يك چراغ راهنمايي ارائه مي‌دهد و با كمك آن‌ مي‌توانيد چگالي كلمات كليدي، عناوين تصاوير، عناوين سئو و متاديتاها را بررسي كنيد.

از چه ابزارهايي براي ديجيتال ماركتينگ استفاده كنيم؟

4. تحليل لينك‌هاي ورودي

Buzzsumo: اين ابزار ديجيتال پولي، براي شناسايي لينك‌ها رقبا و تجزيه‌وتحليل آن‌ها به كار مي‌رود. همچنين مي‌توانيد از اين ابزار براي تحليل لينك‌هاي خود و محتوايشان استفاده كنيد.

Majestic Backlink History Checker: يكي از ابزارهاي ديجيتال عالي براي مشاهده‌ي تعداد لينك‌هاي سايت خود و بازديدهاي آن‌ها در طول زمان در قالب يك گراف بصري است و با آن مي‌توانيد دامنه‌هاي رقابتي را مقايسه كنيد.

ابزارهاي ديجيتال ماركترها

جست‌وجوي پرداخت‌شده يا ادوردز

در اين استراتژي، شما به‌دنبال پيدا كردن و جذب جست¬وجوگران كلمات كليدي اصلي با پرداخت هزينه هستيد. اين ابزارهاي ديجيتال در اين مسير شما را كمك مي¬كنند:

WordStream: اين ابزار تمامي معيارهاي كليدي و نرخ عملكرد روي موتورهاي جست¬وجو را نشان مي‌دهد و شما راحت‌تر مي‌توانيد داده‌هاي تبليغاتي اين موتورهاي جست¬وجو را بررسي كنيد.

SEMrush: اين ابزار تجزيه‌وتحليل نه‌تنها براي جست¬وجو ارگانيك، بلكه براي جست¬وجو پرداخت‌شده نيز به كار مي‌رود.

BidCops: يك ابزار رايگان است كه اطلاعات گوگل ادوردز را در قالب گزارش‌هايي ساده ارائه مي¬كند و يك حسابرسي رايگان براي كلمات كليدي ادوردز انجام مي‌دهد.

ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ

تجزيه‌وتحليل

داشتن مجموعه‌اي مناسب از ابزارهاي تجزيه‌وتحليل براي دريافت بينش‌ ارزشمند از الگوهاي رفتاري مشتريان ضروري است. از جمله بهترين ابزارهاي تجزيه‌وتحليل مي‌توان به ابزارهاي زير اشاره كرد:

Google Analytics: يكي از بهترين ابزارهاي ديجيتال براي تحليل، اين ابزار گوگل است كه مي‌توانيد با حساب خود به آن وارد شويد و از آن استفاده كنيد.

Kissmetrics: براي رديابي نرخ تبديل، ارائه‌ي گزارش و گزينه‌هاي بازپرداخت تبليغاتي ساده از اين ابزار ساده استفاده مي¬شود.

Social media analytics: اين ابزار نيز اطلاعات جامعي از مخاطبين را براي كمپين‌هاي اجتماعي تهيه مي‌كند.

مهمترين ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ

برنامه‌هاي اجتماعي و اينفلوئنسرها

ابزارهاي اين استراتژي به بازاريابان كمك مي‌كنند تا تأثير رسانه‌هاي اجتماعي و اينفلوئنسرها را ارزيابي كنند:

Buffer: بافر به شما كمك مي‌كند كه براي پست‌هاي لينكدين، توييتر، فيسبوك، اينستاگرام و... برنامه‌ريزي كنيد و مطالبتان را در چندين جا به اشتراك‌ بگذاريد.

IFTTT: اين ابزار اتوماسيون به شما امكان مي‌دهد كه به حساب‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي خود وارد شويد و به‌طور خودكار، محتوايي را روي آن‌ها بارگزاري و كل كانال‌هاي خود را يكجا مديريت كنيد.

Tweetdeck: اين برنامه براي نظارت بر هشتگ‌ها مناسب است و با آن مي‌توانيد محتواي خود را در توييتر مديريت كنيد.

Onalytica: يك ابزار ديجيتال مناسب براي مديريت ارتباط مؤثر است و با كمك آن مي‌توان فعاليت‌هاي تأثيرگذار و فرصت‌هاي تعامل را شناسايي كرد.

FollowerWonk: يكي از ابزارهاي ديجيتال كه به شما كمك مي‌كند تا افراد بسيار تأثيرگذار در حوزه‌ي خودتان را بيابيد و ميزان تأثيرگذاري آن‌ها را نيز ارزيابي كنيد.

مديريت بازاريابي محتوا

ورد پرس: يك سيستم مديريت محتواي رايگان و منبع باز كه ابزاري عالي براي ساخت وبسايت شما به شمار مي‌آيد.

SmartLing: يكي از ابزارهاي ديجيتال محتوا كه راهكاري براي ترجمه‌ي محتواي ديجيتالي به‌شكلي ساده است. در اين ابزار، از فناوري پيشرفته SmartLing استفاده‌شده كه محتواي جهاني را در يك ابر متمركز و به‌صورت يكپارچه ترجمه و ادغام مي‌كند.

Trello: ترلو يكي از ساده‌ترين ابزارهاي سازماندهي كارآمد محتواست كه با كمك آن مي‌توان محتوا را ميان اعضاي تيم توزيع و مديريت كرد.

اجزاي ديجيتال ماركتينگ

بازاريابي اتوماسيون

GetResponse: امكان بازاريابي ايميل، وبينار و اتوماسيون بازاريابي را با اين ابزار مي توانيد فراهم كنيد. خدمات بازاريابي ايميل به بازاريابان اجازه مي‌دهد كه به‌طور خودكار تبليغات خود را انجام دهند و بازخوردهاي مشتريان را دريافت كنند.

DATACOWLOWL: يكي از ابزارهاي ديجيتال براي مديريت داده‌هاي مستقل است كه به‌راحتي با سيستم موجود ادغام مي‌شود و داده‌ها را توليد و اجرا مي‌كند. اين ابزار با دقت تمام روي كيفيت و عملكرد، از كاربرد داده‌هاي جعلي جلوگيري مي‌كند.

ابزارهاي تجربه‌ي كاربري و بينش كاربران

ابزارهاي تجربه‌ي كاربري و بينش كاربران

PageSpeed Insights: ابزاري ساده از گوگل كه سرعت صفحات سايت و لينك‌هاي شما را در مقايسه با ديگر رقبايتان نشان مي‌دهد.

Test My Site - Think with Google: يكي ديگر از ابزارهاي ديجيتال گوگل است كه براي كمك به شما در اندازه‌گيري سرعت صفحات سايت در گوشي به كار مي‌رود. اين وسيله سرعت لود سايت را در اتصالات 3g بررسي مي‌كند و يك گزارش كامل ارائه مي‌دهد.

User testing services e.g. WhatUsersDo: اين ابزار ديجيتال به شما اجازه مي‌دهد تا وب‌سايتتان را از راه دور با كاربرانتان تست كنيد. همچنين صفحه و صداي كاربران را ضبط مي‌كند تا شما بتوانيد تجربه‌ي كاملي را مشاهده كنيد.

مؤثرترين و بهترين ابزارهاي ديجيتال

مؤثرترين و بهترين ابزارهاي ديجيتال

براي بازاريابي ديجيتال موفقيت‌آميز، شما به بهترين ابزارهاي ديجيتال نياز خواهيد داشت. در قسمت قبل، برخي رايج‌ترين ابزارها را باهم بررسي كرديم. در ادامه بهترين ابزارهاي ديجيتال در سال 2021 را معرفي مي‌كنيم:

  • SEMrush
  • HubSpot
  • Moz
  • Google Analytics
  • Screaming Frog SEO
  • Canva
  • Hootsuite
  • BuzzSumo

سخن پاياني

بازاريابي ديجيتال، به فعاليت‌هاي فروش محصولات و خدمات از طريق كانال‌هايي مانند رسانه‌هاي اجتماعي، سئو، ايميل و برنامه‌هاي تلفن همراه گفته مي‌شود. اساساً بازاريابي ديجيتال، هر نوع بازاريابي است كه دستگاه‌هاي الكترونيكي را شامل مي‌شود. ابزارهاي ديجيتال گوناگوني وجود دارند كه در زمينه‌هاي گوناگون مي‌توان از آن‌ها براي تبليغات و معرفي برند و محصولات به مشتريان استفاده كرد. هر ابزاري مي‌تواند بخشي از بازاريابي ديجيتال را اجرا كند يا آثار آن را نمايش دهد

 

یادگیری بازاریابی دیجیتال امروزه یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در زمینه‌ی کسب و کارهای آنلاین و حتی فعالیت‌های آفلاین اهمیت دارد. بازاریابی دیجیتال به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی‌هایی گفته می‌شود که برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات از طریق کانال‌ها و وسایل دیجیتالی مانند وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وسایل ارتباطی مبتنی بر اینترنت به کار می‌رود. یادگیری بازاریابی دیجیتال به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند استراتژی‌های ارتباطی و تبلیغاتی خود را بر اساس داده‌ها و آمارهای دقیق تر و بهینه‌تر طراحی کنند و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، مخاطبان خود را به بهترین شکل ممکن جذب و درگیر کنند.

 

برای یادگیری بازاریابی دیجیتال، مهارت‌های گوناگونی نیاز است که شامل مفاهیم اصلی مانند SEO (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)، SEM (تبلیغات در موتورهای جستجو)، تبلیغات روی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، مدیریت محتوا، تحلیل داده‌ها و... می‌شود. این مهارت‌ها افراد را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر و با کیفیت با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و محتوای مناسب و جذابی را برای آن‌ها ارائه دهند، در نتیجه برند خود را بهبود دهند و فروش‌های خود را افزایش دهند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.