سئو منفي چيست؟

طراجي وب و پورتال

سئو منفي چيست؟

سئو منفي يا Negative Seo يكي از موضوعات بحث برانگيز و مهم در دنياي وب است كه تحت عنوان سئوي سياه نيز شناخته مي‌شود. سئو منفي به مجموعه اقدامات و روش‌هاي غير اخلاقي اشاره دارد كه توسط رقبا به منظور تخريب رتبه يك وب سايت در صفحه نتايج موتورهاي جستجو انجام مي‌شوند.

اقداماتي همچون لينك سازي‌هاي مخرب، هك كردن، كپي و يا انتشار محتواهاي انحصاري يك وب سايت، ساخت پروفايل‌هاي تقلبي در شبكه‌هاي اجتماعي و يا از بين بردن بك لينك‌ها از جمله رايج‌ترين روش‌ هاي سئو منفي هستند كه در جهت نابودي جايگاه يك وب سايت در صفحه نتايج جستجوگرها انجام مي‌شوند.

بنابراين سئو منفي يك خطر و تهديد جدي براي وب سايت هاي معتبر محسوب مي‌شود كه عدم توجه به آن مي‌تواند تاثيرات مخربي بر جايگاه و اعتبار آنها داشته باشد. در ادامه اين مقاله شما را با مفهوم دقيق سئو منفي و راهكارهاي مقابله آن با آشنا خواهيم كرد.

براي اطلاع از خدمات سئو  و طراحي سايت شخصي وبكده روي لينك كليك فرماييد.

سئو منفي چيست؟

سئو منفي يا سئو سياه به تاكتيك‌ها و استراتژي‌هاي غير اخلاقي اشاره دارد كه توسط رقبا و با هدف از بين بردن رتبه و جايگاه يك وب سايت و كاهش ميزان ترافيك طبيعي آن انجام مي‌شوند. پياده سازي تكنيك‌هاي سئوي منفي موجب نابودي يك وب سايت مي‌شود و رتبه آن را در صفحه نتايج موتورهاي جستجو به طرز چشمگيري كاهش مي‌دهد.

زماني كه يك وب سايت با بكارگيري قواعد و قوانين انواع مختلف سئو، رتبه مطلوب و قابل قبولي در نتايج جستجو بدست مي‌آورد معمولا توجه رقباي زيادي را به خود جلب مي‌كند. مسلما تمامي وب سايت‌ها، فعاليت رقباي خود را تحت نظر دارند و عملكرد آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

اما مشكل اصلي زماني به وجود مي‌آيد كه رقبا به عرصه رقابت ناجوانمردانه و غير حرفه‌اي پا مي‌گذارند و تصميم مي‌گيرند به جاي بهبود عملكرد خود، وب سايت رقيب را نابود كنند. استفاده از روش هاي سئو منفي و پياده سازي آنها در يك سايت به سرعت توسط ربات‌هاي موتور جستجو شناسايي شده و موجب افت ناگهاني جايگاه و از دست رفتن اعتبار آن صفحه خواهد شد. در فرآيند انجام سئو منفي رقيب ابتدا سعي مي‌كند تا با لينك‌ها و اسپم‌هاي مخرب، شما را از عرصه رقابت نمايش در صفحات نتايج موتورهاي جستجو كنار بزند و سپس با بكارگيري روش‌هاي ديگر، سايت‌تان را به طور كلي زمين بزند.

سئو منفي چه تاثيري بر يك وب سايت خواهد داشت؟

همانطور كه اشاره كرديم مهم‌ترين پيامد پياده سازي سئو منفي در يك وب سايت، از دست دادن اعتبار و جايگاه آن صفحه و سپس حذف سايت از صفحه اول نتايج جستجوگر است. متاسفانه ربات‌هاي موتور جستجوي گوگل پيش از شما متوجه پياده سازي سئوي منفي در صفحه‌تان مي‌شوند و اقدام به حذف شما از نتايج جستجو خواهند كرد.

علت اصلي اين حذف و تنزل رتبه اين است كه ربات‌ها فكر مي‌كنند كه خود شما جهت بهبود جايگاهتان اقدام به استفاده از لينك‌هاي اسپم كرده‌ايد و به عنوان تنبيه، صفحه را از نتايج جستجو حذف كرده و آن را به عنوان يك وب سايت جعلي و متخلف در نظر مي‌گيرد. اكنون شما مي‌مانيد و يك وب سايت بي اعتبار كه براي بالا آمدن آن در صفحه نتايج جستجو، زمان و هزينه زيادي صرف كرده‌ايد.

«كسب رتبه مطلوب در موتورهاي جستجو» و «افزايش ميزان بازديد روزانه» دو هدف اصلي يك وب سايت هستند كه دستيابي به آنها فرآيندي بلند مدت و زمان بر است. اما سئو منفي يك شبه مي‌تواند اين دو موفقيت مهمي كه يك وب سايت براي دستيابي به آنها تلاش بسياري كرده است را به نابودي بكشاند. خوشبختانه روش‌هاي بسياري براي پيشگيري از پياده سازي سئو منفي در يك وب سايت وجود دارند كه با آگاهي از آنها مي‌توانيد سايت خود را از اين خطر جدي محفوظ نگه داريد. اما چطور و چگونه؟

روش‌ هاي سئو منفي و راهكارهاي پيشگيري و مقابله با آنها

همانطور كه در بخش پيش اشاره كرديم، پياده سازي سئو منفي در يك وب سايت روش‌هاي مختلفي دارد كه براي محافظت از صفحه خود بايد از تمامي آنها مطلع باشيد. در اين بخش روش ها و راهكارهاي مقابله با سئو منفي را به شما آموزش مي‌دهيم تا با آگاهي از آنها بتوانيد وب سايت خود را از پياده سازي اين ترفندهاي غير اخلاقي مصون نگه داريد. روش هاي سئو منفي عبارتند از:

لينك سازي در وب سايت

لينك سازي يا مزرعه لينك (Link Farming) يكي از روش‌هاي رايج و البته ساده جهت پياده سازي سئو منفي در يك وب سايت است كه رقيب در آن شروع به دادن لينك‌هاي اسپم و غير مرتبط به وب سايت شما مي‌كند. مزرعه لينك به گروهي از وب سايت‌هاي مشابه و به هم پيوسته اشاره دارد كه هدف آنها ارائه لينك‌هاي متعدد به يك وب سايت جهت بهبود رتبه آن در موتور جستجوي گوگل است. در گذشته صاحبان وب سايت از اين ترفند جهت بهبود رتبه صفحه خود استفاده مي‌كردند. با اين حال در سال 2012 الگوريتم پنگوئن گوگل (Google’s Penguin algorithm) اين وب سايت‌ها را جريمه كرد و اين اقدام، پايان استفاده از ترفند مزرعه لينك در دنياي وب بود.

 


در مورد پنالتي گوگل بيشتر بخوانيد.


 

اما مهاجمان همچنان از اين تكنيك جهت ارسال لينك‌هاي اسپم و مخرب به يك وب سايت استفاده مي‌كنند؛ يعني از سايت شما به صدها وب سايت نامعتبر و غير مرتبط لينك‌ مي‌دهند. گوگل نيز به سرعت متوجه اين لينك سازي مي‌شود و اين امر منجر به سقوط ناگهاني رتبه يك وب سايت در صفحه نتايج جستجو خواهد شد.

سئو منفي

روش مقابله: براي پاكسازي صفحه خود از لينك‌هاي اسپم و مخرب مي‌توانيد از ابزار سمراش (SEMrush) كمك بگيريد تا بتوانيد لينك‌هاي اسپم و نامعتبري كه ميزان Spam Score آنها بالا است را در وب سايت خود شناسايي كنيد و آنها را به ليست Disavow (رد كردن) اضافه نماييد. سپس بايد اين ليست را از طريق كنسول جستجو در اختيار گوگل قرار دهيد تا وب ساست شما را از اين لينك‌هاي غير مرتبط پاكسازي كند. انجام اين كار به شما كمك مي‌كند تا حملات لينك سازي اسپم را خنثي كرده و رتبه بندي كلمات كليدي وب سايت خود را حفظ نماييد.

هك كردن وب سايت و حملات بدافزارها

هك كردن وب سايت و حملات برافزارها از ديگر روش هاي سئو منفي جهت تضعيف جايگاه و رتبه يك وب سايت محسوب مي‌شوند كه تاثيرات نامطلوبي بر صفحه شما خواهند داشت. زماني كه رقبا وب سايت شما را هك مي‌كنند، كنترل كامل آن را در دست مي‌گيرند و با ايجاد تغييراتي در محتوا و يا ريدايركت كردن (تغيير آدرس وب سايت)، ارزش و اعتبار آن را از بين مي‌برند. برخي از اقداماتي كه رقبا در زمان هك كردن يك وب سايت انجام مي‌دهند شامل:

  • افزودن محتواهاي بي كيفيت، غير مرتبط و فاقد اعتبار به وب سايت
  • جايگزين كردن محتواهاي شما با محتواهاي كپي شده از منابع ديگر
  • افزودن يا جايگزين كردن برخي لينك‌ها جهت انتقال كاربر به وب سايت خود يا وب سايت‌هاي غيراخلاقي (لينك سازي‌هاي مخرب)
  • از بين بردن لينك‌هاي مفيد و تصاوير موجود در وب سايت
  • پنهان كردن تغييرات محتوايي در HTML كه مديران وب تنها از طريق چك كردن كدها، متوجه اين موضوع مي‌شوند

بنابراين هك شدن يك وب به معناي نابودي كامل آن است و هكرها با در اختيار داشتن اطلاعات شما مي‌توانند اعتبار آن را به طور كامل از بين ببرند.

روش مقابله: براي جلوگيري از هك شدن وب سايت خود توسط هكرها بايد سعي كنيد امنيت صفحه خود را با ايجاد رمزهاي عبور دشوار بالا ببريد و آن را به صورت مداوم تحت نظر داشته باشيد. زماني كه عملكرد وب سايت خود را به صورت منظم بررسي نماييد، خيلي سريع مي‌توانيد متوجه تغييرات شويد و آنها را پيگيري كنيد. ابزارAlexa’s SEO Audit به شما كمك مي‌كند تا عملكرد وب سايت خود را تحت نظر داشته باشيد و خيلي سريع از تغييرات ناگهاني مطلع شويد. اين ابزار مشكلات و مسائل فني يك سايت را بررسي مي‌كند و با ارائه راهكارهاي مختلف به شما كمك مي‌كند تا آنها را برطرف سازيد. بخش Alexa’s Site Overview نيز به شما كمك مي‌كند تا ميزان بازديد از سايت خود را بررسي نماييد.

كپي و انتشار محتواهاي اختصاصي شما

كپي محتواهاي يك وب سايت و انتشار آن از ديگر روش‌هاي رايج پياده سازي سئو منفي توسط رقبا است كه آسيب جدي به رتبه بندي وب سايت شما وارد مي‌كند. رقيب در اين روش محتواي شما را كپي كرده و آن را در وب سايت خود و يا چندين وب سايت ديگر منتشر مي‌كند و شما را به سرقت و كپي محتوا از سايت‌هاي ديگر محكوم مي‌نمايد. اگرچه گوگل در تشخيص محتواي اصلي و محتواي كپي شده به صورت حرفه‌اي عمل مي‌كند اما گاهي اوقات مطاب كپي شده، سريع‌تر از مطلب اصلي توسط گوگل ايندكس مي‌شوند كه در اين صورت وب سايت شما به جاي وب سايت رقيب مجازات خواهد شد.

روش مقابله: ابزارهاي بسياري وجود دارند كه به شناسايي محتواها و مطالب كپي شده در وب كمك مي‌كنند كه Copyspace يكي از آنها است. اين ابزار به شما كمك مي‌كند تا محتواهاي كپي شده از سايت خودتان را پيدا كرده و آنها را از طريق copyright infringement form به گوگل گزارش دهيد. Quetext نيز يكي ديگر ابزارهاي كاربردي است كه با وارد كردن محتواي خود در آن مي‌توانيد وب سايت‌هايي كه آن را كپي كرده‌اند را شناسايي كنيد.

استفاده از ترفند پوگو استيكينگ (Pogo Sticking)

پوگو استيكينگ زماني اتفاق مي‌افتد كه كاربر بر روي يك صفحه در نتايج جستجو كليك مي‌كند اما مطلبي كه به دنبال آن است را پيدا نمي‌كند و خيلي سريع صفحه را ترك مي‌كند. اين امر معمولا زماني اتفاق مي‌افتد كه كاربر عبارتي را در گوگل سرچ كرده اما با صفحه‌اي غير مرتبط مواجه مي‌شود. گوگل نسبت به پوگو استيكينگ بسيار حساس است و خروج سريع كاربر از يك وب سايت، موجب افت رتبه آن را در صفحه نتايج جستجو خواهد شد. رقبا معمولا از اين ترفند جهت تخريب جايگاه شما در صفحه نتايج گوگل استفاده مي‌كنند تا نرخ بروز پوگو استيكينگ در وب سايت‌تان را افزايش دهند.

مهاجمان از ربات‌هاي مخصوصي جهت پيدا كردن كلمات كليدي وب سايت‌تان استفاده مي‌كنند و سپس بر روي صفحه شما كليك كرده و به سرعت از آن خارج مي‌شوند. انجام اين كار نمونه بارزي از پوگو استيكينگ است كه تاثير منفي بر رتبه و ترافيك وب سايت شما خواهد داشت.

روش مقابله: براي پيشگيري و مقابله با پياده سازي پوگو استيكينگ در وب سايت خود بايد صفحات مهم وب سايت كه توسط گوگل رتبه بندي شده‌اند را به دقت مورد بررسي قرار دهيد. براي انجام اين كار مي‌توانيد از Google Analytics استفاده نماييد و مراحل زير را طي كنيد:

Google Analytics -> Site Content -> Landing Pages

سپس با انتخاب گزينه «Bounce Rate»(نرخ پرش) مي‌توانيد رفتارها و فعاليت‌هاي غيرمعمولي صفحات خود را مشاهده كرده و نسبت به خنثي كردن آن اقدام نماييد. البته براي پيشگيري از انجام پوگو استيكينگ در وب سايت خود مي‌توانيد از روش‌هايي همچون افزودن لينك‌هاي داخلي متعدد، استفاده از جدول محتوايي، آپديت مطالب قديمي، قرار دادن بخش سوالات متداول و فونت‌هاي بزرگ جهت جلب توجه كاربر استفاده كنيد تا در هنگام مواجه با مطالب غير مرتبط، سريعا صفحه شما را ترك نكند و از بخش‌هاي ديگر بازديد نمايد.

روش مقابله: براي جلوگيري از انجام اين ترفند از سوي رقبا بايد هميشه بك لينك‌هاي خود را چك كرده و آنها را تحت نظر داشته باشيد. براي انجام اين كار مي‌توانيد از ابزار monitorbacklinks.com استفاده نماييد و بك لينك‌هاي مهم خود را در آن برچسب بزنيد. اين ابزار در صورت حذف بك لينك‌هاي برچسب خورده سريعا به شما اطلاع مي‌دهد.

ساخت پروفايل هاي جعلي انتشار ديدگاه ها و بازخوردهاي منفي

اقدام به انتشار نظرات و بازخوردهاي منفي نيز يكي ديگر از ترفندهاي سئوي منفي جهت تخريب جايگاه يك وب سايت موفق در گوگل است. رقيب معمولا زماني به اين روش متوسل مي‌شود كه در پياده سازي شيوه‌هاي ديگر ناموفق بوده و يا زمان لازم براي انجام آنها را ندارد. انتشار نظرات منفي بسيار ساده‌تر از هك كردن يك وب سايت و يا لينك سازي‌هاي مخرب است و به همين جهت بسياري از رقبا جهت نابودي يك وب سايت از اين ترفند استفاده مي‌كنند. در اين روش افراد و ربات‌هاي بسياري مامور مي‌شوند تا درباره خدمات و كسب و كارتان نظرات منفي نشر دهند و يا در شبكه‌هاي اجتماعي براي شما پروفايل‌هاي جعلي بسازند و اعتبارتان را زير سوال ببرند.

اين نظرات تخريب گر تاثير منفي بر وب سايت شما در صفحه نتايج جستجو خواهد داشت و تصور بدي از كسب و كار شما در گوگل ايجاد مي‌كند. نقدها و بازخوردهايي كه تنها يك ستاره دارند بر رتبه بندي سئوي محلي شما نيز تاثير مي‌گذارند و اين امر موجب سلب اعتماد مشتريان و بازديدكنندگان خواهد شد.

روش مقابله: براي شناسايي و مقابله با بازخوردهاي منفي و جعلي بايد بيزينس اكانت گوگل خود را باز كرده و تمامي نظراتي كه دريافت كرده‌ايد را مورد بررسي و ارزيابي قرار دهيد و به دنبال كامنت‌هاي فيك و جعلي باشيد. نظرات تخريب گر معمولا در فواصل زماني كوتاه و به صورت ناگهاني نوشته مي‌شوند و لحن آنها كاملا مشخص است. پس از شناسايي بازخوردهاي جعلي بايد آنها را نشانه گذاري كرده و يك فرم گزارش براي گوگل پر نماييد. گوگل خيلي سريع اين نظرات منفي و جعلي را از وب سايت شما حذف كرده و تاثيرات منفي آن را خنثي مي‌كند.

تغيير در محتوا و يا كد وب سايت

پياده سازي اين تكنيك نيازمند مهارت و تخصص بالايي است؛ اما اگر وب سايت شما رقيبي جدي براي سايت‌هاي مشابه باشد، رقبا از اين انجام اين كار صرف نطر نمي‌كنند. بدين ترتيب مهاجم سعي مي‌كند شكاف‌ها و حفره‌هاي امنيتي وب سايت شما را پيدا كرده و از آنها به نفع خود استفاده كند. به همين جهت توجه به فاكتورهاي مرتبط با افزايش امنيت وب سايت از اهميت بالايي برخوردار هستند. اگر امنيت وب سايت شما پايين باشد، رقبا به راحتي مي‌توانند به كد و محتواي وب سايت‌تان دسترسي پيدا كرده و آنها را تغيير دهند. يعني رقيب قادر است كد وب سايت را تغيير دهد تا صفحه‌اي كه براي شما نمايش داده مي‌شود با صفحه‌اي كه براي كاربران نمايش داده مي‌شود به طور كلي تفاوت داشته باشد. اين موضوع تاثيرات مخربي بر رتبه بندي شما خواهد داشت و اعتبار صفحه شما را از بين مي‌برد.

روش مقابله: براي پيشگيري از پياده سازي اين ترفند و عدم دسترسي رقيب با كد وب سايت‌تان بايد سعي كنيد هميشه نرم افزارهاي پشتيبان گير و كليه عناصر مورد استفاده در ساخت سايت را به روز نگه داريد. علاوه بر اين با ايجاد يك اسكريپت مي‌توانيد از صفحات وب سايت خود نسخه پشتيبان تهيه كرده تا بتوانيد در زمان بروز هر گونه مشكل در تغيير محتوا و يا كد وب سايت، سريعا نسخه پشتيبان گيري شده را جايگزين نسخه هك شده فعلي نماييد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.