طراحي لوگو لاگوست

طراجي وب و پورتال

طراحي لوگو لاگوست

داستان لوگو لاگوست

برند لاگوست در سال 1933 توسط رنه لاگوست (Rene Lacoste) و آندره ژيلر (Andre Gillier) در فرانسه تاسيس شد. رنه لاگوست در دهه 1990 يكي از ستارگان تنيس بود كه به اين ورزش علاقه بسياري داشت و آندره ژيلر نيز در آن زمان مالك بزرگ‌ترين شركت فرانسوي توليد لباس كش بافت بود. شراكت اين دو با يكديگر منجر به تاسيس برند لاگوست شد كه البته بخش عمده‌اي از موفقيت‌هاي اين برند به واسطه تلاش‌هاي رنه لاگوست و شهرت آن در ورزش تنيس رقم خورد. رنه لاگوست در دهه 30 ميلادي به عنوان بهترين بازيكن تنيس دنيا شناخته مي‌شد و مدال‌ها و افتخارات بسياري را در اين ورزش كسب كرده بود.

او در سال 1930 با ورزش تنيس خداحافظي كرد و به فكر راه اندازي كسب و كار اختصاصي خود افتاد و طولي نكشيد كه به دنياي تجارت وارد. علاقه وي به تنيس سبب شد تا در ابتدا حوزه طراحي و توليد لباس ورزشي مخصوص تنيس براي تنيسورها را به عنوان حيطه تخصصي كسب و كار خود انتخاب كند؛ زيرا در آن زمان تي شرت‌هاي ورزش تنيس از كيفيت مطلوبي برخوردار نبودند و از همه مهم‌تر آنكه يقه نداشتند و گردن بازيكن‌ها در طول بازي و در زير نور آفتاب مي‌سوخت. اين موضوع هميشه دغدغه رنه لاگوست بود؛ زيرا در آن زمان هميشه از طراحي تي شرت‌هاي تنيس شكايت داشت. براي سفارش طراحي لوگو با آرمكده تماس بگيريد.

او با تكميل ايده‌هاي خود و شراكت با آندره ژيلر سرانجام در سال 1933 برند لاگوست به معناي «اصلي و ضروري» را در فرانسه و با توليد لباس‌هاي خنك و يقه دار براي ورزش تنيس راه اندازي كرد. تي شرت‌ يقه دار به عنوان يكي از اولين توليدات رسمي برند لاگوست شناخته مي‌شود كه در زمان رونمايي و عرضه به بازار با استقبال بسيار خوبي از سوي ورزشكاران مواجه شد و فروش فوق العاده‌اي داشت. اين تي شرت‌ها در حال حاضر نيز يكي از پرطرفدارترين محصولات برند لاگوست‌ هستند كه با نشان معروف تمساح سبز رنگ توليد مي‌شوند. برند لاگوست پس از كسب موفقيت در حوزه توليد تي شرت‌هاي يقه دار و لباس‌هاي ورزشي، در دهه 1950 حوزه فعاليت و طراحي محصولات خود را گسترش داد و به توليد لباس‌هاي مردانه نيز مشغول شد و آنها را به آمريكا صادر كرد. پس از آن نيز در سال 1958 اولين مجموعه پوشاك كودكانه برند لاگوست طراحي شد كه اين مجموعه نيز مورد استقبال قرار گرفت و به كشورهاي ديگر صادر گرديد.

نقطه عطف كاري برند لاگوست در دهه 70 و 80 رقم خورد كه اقدام به راه اندازي كمپين‌هاي تبليغاتي بين المللي كرد و پس از كسب شهرت و محبوبيت بيشتر نيز خط توليد خود را گسترش داد. اين برند هم اكنون علاوه بر پوشاك زنانه و مردانه در زمينه توليد كفش ورزشي و اسپرت، عينك، كالاهاي چرمي، ساعت مچي، عطر، لباس زير و حوله فعاليت دارد و به عنوان يكي از بهترين و خوش نام‌ترين برندهاي لوكس دنيا شناخته مي‌شود. مفهوم لوگو لاگوست همانطور كه اشاره كرديم، نام برند لاگوست برگرفته از نام موسس اصلي آن يعني آقاي رنه لاگوست است كه اين لغت در زبان فرانسوي به معناي «اصلي و ضروري» است. اما مفهوم لوگو لاگوست چيست و چرا براي طراحي نماد بصري اين برند از تمساح استفاده شده است؟

ماجراي انتخاب نماد تمساح براي طراحي لوگو لاگوست به دوران جواني رنه لاگوست و زماني كه تنيسور حرفه‌اي بود بازمي‌گردد. او در زمان بازي بسيار متمركز بود و در هر شرايطي لبخند بر لب داشت و بسيار شكست ناپذير بود. همين موضوع نيز سبب شد تا مطبوعات براي تحسين عملكرد و قدرت لاگوست به او لقب «تمساح» را بدهند.

اما داستان جالب ديگري نيز در پس طراحي لوگو لاگوست و اين تمساح معروف وجود دارد. رنه لاگوست در زمان اوج شهرت و محبوبيت خود در ورزش تنيس و در زمان برگزاري يكي از مسابقات جام ديويس در بوستون با كاپيتان تيم فرانسه در صورت برد خود بر روي چمدان گران قيمتي كه با پوست كروكوديل درست شده بود، شرط بندي كرد. يعني اگر رنه اين مسابقه را مي‌برد، كاپيتان فرانسوي بايد چمدان ساخته شده با پوست كروكديل را براي رنه لاگوست خريداري مي‌كرد.

اما بخت با رنه يار نبود و اين شرط هيجان انگيز را باخت اما در آن زمان به دليل روحيه جنگنده و سرسخت بودن به او لقب كروكديل دادند و او نيز براي طراحي لوگو برند اختصاصي خود از تصوير يك تمساح استفاده كرد. تاريخچه طراحي لوگو لاگوست همانطور كه اشاره كرديم، برند لاگوست يكي از محبوب‌ترين برندهاي ورزشي دنيا است كه كار خود را از توليد پوشاك ورزشي براي تنيس آغاز كرد؛ زيرا بنيانگذار آن يعني آقاي رنه لاگوست يكي از درخشان ترين ستاره‌هاي تنيس جهان در دهه 1920 بود. تمساح سبز قابل تشخيص امروزي كه نماد اصلي اين برند است نيز براي اولين بار به طور غير رسمي در سال 1926 بر روي يك چوگان تنيس قرار گرفت و از آن زمان به بخش جدايي ناپذيري از هويت بصري برند لاگوست تبديل شد. اين برند از ابتداي شروع فعاليت تا به امروز چندين مرتبه لوگوي خود را تغيير داده است كه البته تغييرات آن چندان چشمگير و قابل توجه نبودند. در اين بخش نسخه‌هاي مختلف لوگو لاگوست را به همراه جزئيات و تغييرات آنها مورد بررسي قرار مي‌دهيم: لوگو لاگوست 1933 – 1984 اولين لوگو لاگوست در سال 1933 و همزمان با تاسيس رسمي اين برند طراحي و رونمايي شد كه عنصر اصلي آن يك تمساح با دهان باز بود. شكل و شمايل اين تمساح دقيقا مانند يك تمساح واقعي است كه رنگ پوست آن قهوه‌اي با لكه‌هاي خاكستري و نارنجي به همراه سايه‌هاي سياه و سفيد است. در اين نسخه از لوگو لاگوست هيچگونه حروفي استفاده نشد و حتي نام برند نيز در آن درج نشده است. نماد تمساح در آن زمان چنان در لوگوي لاگوست برجسته و خاص بود كه سال‌ها بدون تغيير به عنوان نشان بصري اختصاصي آن مورد استفاده قرار گرفت و به نشاني قابل تشخيص و خاص نيز تبديل شد. لوگو لاگوست 1984 – 2002 لوگو لاگوست پس از گذشت 51 سال براي اولين بار تغيير پيدا كرد و به شكل نماديني كه امروز مي‌شناسيم، تبديل شد. در اين نسخه تحولات چشمگيري در شكل ظاهري تمساح به وجود آمد و رنگ بدن آن به سبز تيره تغيير پيدا كرد و لكه‌هاي خاكستري نارنجي روي آن نيز جاي خود را به خال‌هاي سفيد دادند. رنگ دهان تمساح نيز از حالت مشكي به قرمز تبديل شد تا نوعي كنتراست در لوگو ايجاد كرده و توجه مخاطب را به جزئيات و شمايل بدن تمساح جلب نمايد. تغيير قابل توجه ديگر لوگو لاگوست در اين نسخه، درج نام برند با حروف بزرگ و به صورت بولد در پايين نماد تمساح بود كه با فونت سنس سريف ضخيم و گوشه‌هاي نازك نوشته شد. طراح لوگو لاگوست در اين نسخه سعي داشت تا لوگوي اين برند خوش آوازه را به روزرساني و مدرن سازد؛ به همين دليل رنگ‌هاي حقيقي و پر انرژي را جايگزين رنگ‌هاي تيره نسخه پيشين كرد و به منظور ماندگاري نام برند درذهن مخاطبان نيز كلمه Lacoste را به صورت بولد در قسمت پاييني لوگو قرار داد. اين دو تغيير پس از گذشت چندين دهه از طراحي اولين نسخه از لوگوي لاگوست بسيار ضروري و لازم بود كه به بهترين شكل ممكن انجام شد. لوگو لاگوست 2002 – 2011 با ورود به دهه 2000 طراحان لوگو لاگوست تصميم به ايجاد تغيير در بخش گرافيكي و متني لوگو گرفتند تا باري ديگر توجه مخاطبان و همراهان برند لوگوست را به نشان بصري آن جلب نمايند. در اين نسخه پالت رنگي لوگو بدون تغيير باقي ماند اما اندازه نماد تمساح كوچك‌تر و در عوض نام برند با اندازه‌اي بزرگ‌تر در لوگو نوشته شد. حروف لوگوتايپ با فاصله بيشتري از يكديگر قرار گرفتند كه به تصوير كلي لوگو حس استحكام و قدرت بيشتري القا كنند. البته تغييرات جزئي ديگري همچون پررنگ شدن رنگ تمساح و كاهش تعداد خال‌هاي سفيد بدن آن نيز در نماد اصلي لوگو لاگوست ايجاد شد. در اين سال همچنين يك نسخه تك رنگ از لوگو لاگوست نيز طراحي شد كه تنها در مقالات و موقعيت‌هاي رسمي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. لوگو لاگوست 2011 تا به امروز لوگو لاگوست در سال 2011 مجددا دچار تغيير و تحول شد اما اين تغييرات نيز مانند نسخه‌هاي پيشين چندان قابل ملاحظه نبودند و تنها طرفداران پروپاقرص و البته تيزبين برند لاگوست متوجه تغييرات جزئي آن شدند. نماد اصلي لوگو در اين نسخه نيز كوچك‌تر شد اما تغييري در شكل ظاهري و پالت رنگي آن به وجود نيامد. نام برند نيز با اندازه‌ بزرگ‌تري در لوگو نوشته شد و فونت آن هم تغيير پيدا كرد. حروف نام لوگو با فونت سنس سريف باريك و در مقايسه با نسخه قبلي به صورت باريك‌تر و با لبه‌هاي تيز نوشته شد كه نوعي حس جديت، اعتماد و فداكاري را به همراه عدم محدوديت به زمان را به مخاطب انتقال مي‌دهد. آخرين نسخه از لوگوي لاگوست از تا سال 2011 تا به امروز بدون تغيير باقي مانده است و تقريبا بر روي تمامي محصولات برند لاگوست نيز درج مي‌شود. نشان جذاب و خاص لاگوست سبز نيز در طول اين سال‌ها به نمادي ماندگار و قابل تشخيص از اين برند تبديل شده است كه داستان‌هاي جالبي در پس معنا و مفهوم آن وجود دارد. عناصر طراحي لوگوي لاگوست لوگو لاگوست نمونه كامل و جذابي از يك نشان تجاري ساده اما موفق نه تنها در صنعت پوشاك بلكه در تاريخ طراحي لوگو است. اين لوگو از چنان محبوبيتي در ميان مردم دنيا برخوردار است كه كمتر كسي وجود دارد كه تمساح سبز رنگ لوگوي لاگوست را نشناسد و يا حداقل يك مرتبه، پولوشرت‌هاي معروف آن خريداري نكرده باشد. اين لوگوي منحصر به فرد و خاص از المان‌هاي مختلفي تشكيل شده است كه شامل: سبك طراحي لوگو لاگوست لوگو لاگوست به سبك «لوگو تركيبي» طراحي شده است كه به عنوان بهترين سبك طراحي لوگو شناخته مي‌شود. لوگوي تركيبي در واقع تلفيقي از لوگو تصويري و لوگوتايپ است كه از مزاياي طراحي هر دو سبك در يك لوگو بهره مي‌برد. لوگوي تركيبي از يك نماد مرتبط (در اينجا تمساح) با كسب و كار مربوطه و نام برند (در اينجا لاگوست) تشكيل مي‌شود. اين سبك از طراحي نقش حائز اهميتي را در ماندگاري يك لوگو ايفا مي‌كند و طراحي لوگو لاگوست به سبك تركيبي نيز يكي از رموز اصلي موفقيت اين نشان تجاري جهاني در نظر گرفته مي‌شود. رنگ لوگو لاگوست لوگوي لاگوست از تركيب چهار رنگ سبز (تمساح) قرمز (دهان)، سفيد (خال‌هاي بدن تمساح و پس زمينه) و مشكي (نام برند) تشكيل شده است كه اين چهار رنگ هارموني جذابي با يكديگر داشته و به سرعت توجه مخاطب را به نماد اصلي و تايپوگرافي آن جلب مي‌كنند. البته نسخه ديگري از لوگو لاگوست نيز با تركيب رنگي برعكس يعني تمساح سفيد و پس زمينه سبز رنگ نيز وجود دارد كه در برخي مواقع مورد استفاده قرار مي‌گيرد. رنگ اصلي اين لوگو سبز است كه نمادي از احساس آرامش، رشد و رفاه بوده و نوعي حس اعتماد را در مخاطب به وجود مي‌آورد. درج نام برند با رنگ مشكي نيز احساساتي همچون اقتدار و جديت را به مخاطبان انتقال مي‌دهد كه اين دو مفهوم ارتباط معنايي نزديكي با برند لاگوست داشته و انتخاب هوشمندانه‌اي براي رنگ نام برند در لوگو محسوب مي‌شود. نماد لوگو لاگوست تمساح سبز رنگ و معروف لاگوست نماد بصري اصلي آن است كه انتخاب آن به زمان جواني موسس برند لاگوست بازمي‌گردد كه هم تيمي‌هاي او به دليل روحيه شكست ناپذير رنه لاگوست، لقب تمساح را به او دادند. پس از تاسيس برند لاگوست نيز اين تمساح با او همراه بود و به عنوان نماد بصري لاگوست انتخاب شد. فونت لوگو لاگوست فونت لوگوي لاگوست نوعي فونت سنس سريف سفارشي گرد است كه تمامي حروف آن به صورت بزرگ در لوگو درج شده است تا توجه مخاطب را به نام برند جلب نمايد. اين رويكرد معمولا توسط اكثر شركت‌هاي معروف جهت درج نام برند خود در لوگو مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه تاثير بسزايي بر ماندگاري نام برند در ذهن مخاطبان خواهد داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.